کد خبر : 8370

قیمت نفت به بالای ۱۰۹ دلار افزایش یافت

قیمت جهانی نفت در آخرین روز بازارهای جهانی با افزایش ۱۷ سنتی به ۱۰۹٫۰۱ دلار در هر بشکه رسید.
به گزارش فارس به نقل از رویترز با انتشار آمار مثبت بخش تولید در کارخانجات چین و انتظار برای تقاضای ثابت و یکنواخت نفت در بازارهای جهانی، قیمت این کالای اساسی به ۱۰۹ دلار در هر بشکه افزایش یافت.
تولید کارخانجات چین به عنوان دومین مصرف کننده نفت جهان سریع‌ترین رشد در ۱۸ ماه اخیر را به ثبت رسانده‌اند.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افزایش ۱۷ سنتی ۱۰۹٫۰۱ دلار معامله شد و نفت سبک آمریکا با ۹ سنت افزایش بشکه‌ای ۹۶٫۴۷ دلار فروخته شد. ویکتور چام تحلیلگر بازارهای نفتی گفت: آخرین آمار نشان دهنده این است که چین اقداماتی برای افزایش رشد اقتصادی و رسیدن به هدف رشد ۷٫۵ درصدی دولت این کشور برای سال جاری انجام خواهد داد.

وی افزود: نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت لیبی و عراق قیمت نفت را تقویت خواهد کرد. بر اساس این گزارش، این نخستین بار در ۹ ماه اخیر است که اقتصاد چین ۷٫۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و این کشور را در مسیر هدف ۷٫۵ درصدی رشد برای سال ۲۰۱۳ قرار داده است، اگرچه این میزان رشد هنوز بدترین عملکرد برای چین در ۲۳ سال اخیر محسوب می‌شود. چام معتقد است که قیمت نفت برنت در کوتاه مدت به علت نگرانی‌ها در مورد عرضه نفت و تقاضا پایدار و یکنواخت در حدود ۱۰۸ دلار در هر بشکه باقی می‌ماند، اما نفت سبک آمریکا در حدود ۹۵ تا ۱۰۰ دلار معامله می‌شود و با پایان یافتن تعمیر پالایشگاه‌های این کشور به ۱۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

هر بشکه سبد نفتی اوپک نیز روز گذشته ۱۰۶٫۳۱ دلار معامله شد که نسبت به روز پیش از آن ۵ سنت کاهش یافته است. این نوع نفت در ۲۹ اکتبر ۱۰۶٫۳۶ دلار فروخته شده بود.

ارسال نظر