کد خبر : 5890

جزئیات افتتاح ۲ طرح جدید بنزینی

معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح‌های جدید پالایشگاهی در دولت یازدهم از افتتاح دو طرح بنزینی جدید در مهرماه خبر داد و اعلام کرد: عملیات تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس با تزریق ۱۰۰ میلیون یورو شتاب گرفت.

به گزارش مهر، همزمان با پیشی گرفتن مصرف از تولید بنزین و منفی شدن تراز تولید و مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی، پیش بینی می شود دو طرح جدید بنزین سازی تا کمتر از یکماه آینده به طور رسمی در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد. در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت حدود ۶۵ تا ۶۷ میلیون لیتر بوده که با راه اندازی ۲ طرح بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت تبریز و اصفهان، ظرفیت تولید این محصول پرطرفدار نفتی به بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

اصغر رمضانی درباره آخرین وضعیت راه اندازی و بهره‌برداری سه طرح بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت اصفهان، تبریز و بندرعباس، گفت: هم اکنون اخرین مراحل پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی نهایی پروزه های بنزین سازی پالایشگاه هیا نفت اصفهان و تبریز در حال انجام است. معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان سه میلیون لیتر و طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز روزانه یک میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه می کند، تصریح کرد: از این رو مهر ماه سالجاری این دو طرح جدید پالایشگاهی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

با راه‌اندازی طرح جدید بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز و با احتساب تولید فعلی این پالایشگاه، مجموع تولید بنزین با استاندارد یورو چهار به حدود ۵ تا ۶ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد که کل نیازهای شمال غرب کشور را به طور کامل پوشش می دهد. تولید بنزین با اکتان ۹۵، توقف واردات مواد اکتان افزا و جداسازی ترکیبات حلقوی از ترکیب بنزین همچون "بنزن" هم از دیگر مزیت‎های اقتصادی در دو طرح بنزین سازی پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز است.

آخرین وضعیت طرح بنزین‌سازی بندرعباس

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سوال مهر مبنی بر توقف ساخت طرح توسعه و بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس، توضیح داد: در حال حاضر مشکلات مالی و تامین منابع اعتباری این طرح پالایشگاهی انجام شده است. رمضانی از اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو به منظور تامین منابع مالی این طرح بنزینی خبر داد و افزود: با توجه به به تامین منابع مالی در کوتاه ترین زمان کالا و تجهیزات باقیمانده این پروژه خریداری و امکان بهره برداری از آن فراهم می شود. معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ظرفیت تولید بنزین در این طرح پالایشگاهی را روزانه حدود سه میلیون لیتر عنوان کرد و یادآور شد: در شرایط فعلی برخی از کالا و تجهیزات این پروژه نفتی به گمرک منتقل شده است.

احتمال راه‌اندازی ستاره خلیج فارس در سال ۹۳

این مقام مسئول همچنین در خصوص آخرین وضعیت ساخت و راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم توضیح داد: تاکنون شرکت ملی پالایش و پخش نفتی به نمایندگی از دولت به تمامی تعهدات مالی خود در این پروژه پایبند بوده است. وی مهمترین مشکل در ساخت و راه اندازی این طرح عظیم پالایشگاهی را عدم پایبندی برخی از سهامداران در تامین منابع مالی و پرداخت حق السهم خود عنوان کرد و افزود: در صورذت تامین منابع مالی امکان بهره‌برداری از این طرح تا سال آینده وجود دارد.

بیژن زنگه وزیر نفت اخیرا در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در شرایط فعلی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مشکلات متعددی روبرو بوده و به هیچوجه وضع امیدوارکننده ای ندارد، با اشاره به وجود یک نابسامانی مدیریتی و به هم ریختگی در ساخت این پالایشگاه گفته است: در چند سال گذشته پول و منابع مالی گسترده‌ای در این پالایشگاه خرج شده اما هزینه این منابع مالی منجر به بهره وری بالا در روند اجرای این پروژه نشده است.

ارسال نظر