کد خبر : 4895

بازدید وزیر نفت از فازهای گازی پارس جنوبی

وزیر نفت به منظور بازدید از فازهای در حال توسعه پارس جنوبی به عسلویه سفر می‌کند. به گزارش وزارت نفت با توجه به اولویت توسعه میدان‌های مشترک در برنامه وزیر نفت دولت یازدهم، بیژن زنگنه در نخستین سفر کاری خود به پایتخت گازی ایران در منطقه ویژه پارس جنوبی سفر می کند.

بازدید از فازهای در حال توسعه میدان مشترک پارس جنوبی از برنامه های زنگنه در جریان این سفر یک روزه است و در این سفر گزارش عملکرد پیشرفت و روند اجرای پروژه ها ارائه خواهد شد. وی پیشتر با تاکید بر این که پارس جنـوبی در صـدر بـرنامـه های وزارت نفت است، گفته بود: تلاش وزارت نفت بر این است که فازهای تکمیل شده پارس جنوبی را وارد مدار کند، چراکه امروز با توجه به نیازهای کشور به گاز، به این میادین مشترک نیاز اساسی و مبرم داریم.

بر پایه این گزارش، فاز یک تا ١٠ این میدان مشترک هم اکنون در حال بهره برداری است و فاز ١١ تا فاز ٢۴ آن نیز به صورت همزمان در دست توسعه است. بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، واحدهای پالایشگاه فاز ١۵ و ١۶ و همچنین فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی در دو ماه آینده و فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین فازهای ١٣، ٢٢ و ٢٣ و ٢۴، ١٩، ١۴ و ٢٠ و ٢١، هشت فازی هستند که سال آینده افتتاح خواهند شد و این فازها هم اکنون ۵٠ تا ۶٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. این میدان گازی نزدیک به ۴٠ تریلیون متر مکعب گاز دارد که بیش از ٢١ درصد کل گاز دنیا را شامل می شود. هم اکنون ایران روزانه بیش از ٢٩٠ میلیون مترمکعب گاز پارس جنوبی را در پالایشگاه های موجود در عسلویه شیرین سازی می‌کند.

ارسال نظر