کد خبر : 42521

ایران به دنبال کشتی های بیشتر برای ادامه جریان صادرات نفت است

ایران به دنبال کشتی های بیشتر برای ادامه جریان صادرات نفت است

پتروتحلیل-به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران از روی احتیاط در جستجوی  نفتکش‌های دست دوم برای جایگزینی ناوگان فرسوده خود است و می‌خواهد جریان حیاتی صادرات نفت خام خود را تحت تحریم های آمریکا حفظ کند . 
از زمان اعمال تحریم های ترامپ علیه ایران در نوابر، مذاکرات مقدماتی با کره جنوبی برای 10 سوپر نفتکش جدید متوقف شده است. پاناما حداقل 21 نفتکش ایرانی را از فهرست سفارش های خود حذف کرده و تهران در حال حاضر به دنبال کشتی های بیشتر در کشورهایی مثل ویتنام می گردد . 
واشنگتن محدودیت‌هایی برای بخش‌های بنادر، انرژی و کشتیرانی ایران ایجاد کرده ولی معافیت‌هایی هم به هشت مشتری بزرگ نفت این کشور اعطا کرده است که شامل چین، هند و ژاپن هم می شود. بنابراین این کشورها می‌توانند همچنان نفت خام ایران را بخرند . 
صادرات نفت 70 درصد درآمد ایران را تشکیل می‌دهد بنابراین یک ناوگان از نفتکش ها برای ذخیره و انتقال این نفت حساس برای تهران  لازم است . 
ولی فروشندگان کشتی های دست دوم این بار بیشتر می ترسند چون یک شبکه یونانی که به ایران کمک کرده بود تحت تحریم‌های قبلی  نفت‌کش بخرد،  وارد لیست سیاه آمریکا شده است. بیمه گرهای غربی هم از ایران دوری می‌کنند. این شرایط تلاش‌های ایران را برای صادرات نفت خام به خریدارانش پیچیده کرده است . 
اگر ایران در صادرات نفتش با مشکل مواجه شود، تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد داشت. علاوه بر اهمیت نفت برای بودجه ایران، این کشور تخمین زده حدود 2.8 میلیون بشکه نفت در روز تولید کند، یعنی بیشتر از 9 درصد تولید اوپک . 
مهدی ورزی، یک مشاور نفتی مستقل که قبلا در شرکت ملی نفت ایران کار می کرد گفت:« به هر بخشی که نگاه کنید، شرکت ها هنگام تصمیم گیری در مورد تجارت با ایران به یاد می‌آورند که ارتباطشان با سیستم مالی آمریکا قطع شده است» . 
یک مقام رسمی ایران گفت مذاکره با کره جنوبی در مورد احتمال سفارش 10 سوپر نفتکش با ظرفیت حمل 2 میلیون بشکه نفت به خاطر تحریم ها به تعویق افتاده است . 
سخنگوی شرکت دووی کره گفت که قراردادی اولیه با ایران در دسامبر 2016 برای توسعه کارخانه کشتی سازی امضا شده ولی از آن زمان به بعد پیشرفتی نداشته است . 
طبق گزارش‌های رسیده، ایران به دنبال کشتی به ویتنام هم رفته و در جستجوی واسطه‌ای در بازار یونان است . یونان یکی از قطب‌های اصلی معاملات کشتیهای دست دوم است . 
ایران بیش از 50 نفتکش دارد ولی با توجه به ظرفیت ذخیره‌سازی محدود خود برای انتقال و ذخیره نفت فروخته نشده اش در آب‌های داخلی، به آنها نیاز دارد . 
طبق گزارش‌های رسیده، ایران از 12 نفتکش خود یا بیش از یک پنجم ناوگانش برای ذخیره شناور نفت در مارس استفاده کرده است . 

 

ارسال نظر