کد خبر : 42321

آخرین تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در آستانه سال نو در چین

آخرین تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در آستانه سال نو در چین

پتروتحلیل-پلاتس گزارش هفتگی خود از بازار محصولات پتروشیمی آسیا را منتشر کرده است. با توجه به سهم بالای پتروشیمی‌ها در اقتصاد کشور و همچنین بورس تهران رصد نوسانات قیمتی و ریشه‌یابی آن اهمیت بالایی دارد.

اتیلن: این هفته اتیلن به روند افزایش قیمتی خود ادامه داد و همچون هفته گذشته بیش از 9 درصد رشد کرد. بدین ترتیب هر تن اتیلن سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا به قیمت 940 دلار معامله شد. رشد افزایش تقاضای صنایع پایین‌دستی در آستانه سال نو قمری در چین (به خصوص تولیدکنندگان استایرن مونومر) از رشد قیمت اتیلن حمایت کرد. در عین حال خارج شدن از مدار تولید چند استیم کراکر (steam cracker) در اروپا و خاورمیانه سمت عرضه این محصول را با مشکل روبرو کرد و بهای اتیلن به رشد خود ادامه داد. بنا بر اطلاعات موجود از پتروشیمی‌های داخلی اتیلن به عنوان خوراک بین‌ مجتمعی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس قیمت اتیلن برای برخی پتروشیمی‌های داخلی مانند جم و مارون که اتیلن مازاد خود را به شرکت‌های پایین‌دست به فروش می‌رسانند از اهمیت برخوردار است. در این میان نحوه قیمت‌گذاری اتیلن داخلی تا حدودی مبهم است با این حال به نظر می‌رسد قیمت اتیلن در مناطق مختلف به خصوص شرق آسیا در نحوه قیمت‌گذاری این محصول اهمیت دارد. از سوی دیگر اتیلن به عنوان خوراک واحدهای پایین‌دستی مانند پتروشیمی غدیر (تولید پی‌وی‌سی) استفاده می‌شود.

پروپیلن: پروپیلن در این هفته تغییر محسوسی را در قیمت تجربه نکرد و در سطح 947 دلار به ازای هر تن در سی‌اف‌آر چین باقی ماند. با نزدیک شدن به موعد سال نو قمری در چین از فعالیت تولید کنندگان پایین‌دستی پلی‌پروپیلن کاسته و همین امر به انقباض مجرای تقاضای پروپلین منتهی شده است. در هفته جاری یک واحد پتروشیمی در استان جیانگ‌سوی چین با ظرفیت تولید 660 هزار تن پروپیلن و 500 هزار تن پلی‌پروپیلن به مدار تولید بازخواهد گشت. این واحد که از خوراک پروپان استفاده می‌کند، می‌تواند روند نوسان قیمت این محصول را تحت تاثیر قرار دهد.

پی‌وی‌سی: قیمت PVC در ماه‌های اخیر روند جالب توجهی را تجربه کرده است. این پلیمر دو هفته قبل با رشد 20 دلاری قیمت مواجه شد. در هفته گذشته نیز بهای پی‌وی‌سی در بازار جهانی بازهم افزایش پیدا کرد و به قیمت 900 دلار برای هر تن در سی‌اف‌آر چین معامله شد. کاهش 100 یوآنی پی‌وی‌سی از خوراک اتیلن و افت 50 یوآنی پی‌وی‌سی از خوراک کلسیم کرباید در بازار داخلی چین از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. تولید محدود پی‌وی‌سی در ایالات متحده نیز با انقباض عرضه از رشد بهای این محصول حمایت کرد.

پلی‌اتیلن‌: در آستانه تعطیلات سال نو قمری در چین، تقاضا برای انواع پلی‌اتیلن در بازارهای وارداتی آسیا تغییر چندانی پیدا نکرده است و همین امر به ثبات نسبی قیمت این محصولات منجر شده است و تنها پلی‌اتیلن سبک خطی آسیا با کاهش قیمت روبرو شد. ادامه فعالیت بعضی از پالایشگاه‌ها در سال نو قمری در چین، به انباشت پلی‌اتیلن سبک خطی در انبارها منجر خواهد شد و همین نکته به افت اندک قیمت این محصول را در بازارهای جهانی انجامید.

پلی‌پروپیلن: کاهش ذخایر پلی‌پروپیلن در سطح جهان به افزایش نسبی قیمت این محصول کمک کرد و معاملات هر تن از این محصول با افزایش به سطح 1039 در فوب خاورمیانه رسید. با این حال ادامه‌کار برخی از پالایشگاه‌ها در هنگام تعطیلات سال نو قمری چین به افزایش ارتفاع ذخایر این محصول خواهد انجامید.

بوتادین: افت سطح تقاضا در بازار چین قیمت بوتادین در بازار جهانی را تحت تاثیر قرار داد و هر تن بوتادین در سی‌اف‌آر چین با کاهش 50 دلاری به قیمت 1150 دلار مبادله شد. نزدیک شدن به جشن سال قمری نو چین و تمرکز سفارشات بر محموله‌های تحویلی در فوریه (به دلیل قیمت ارزان‌تر) از جمله دلایل کاهش این محصول ارزیابی می‌شود.

استایرن مونومر: این هفته معاملات استایرن به رشد خود ادامه داد. افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در بهبود معاملات این محصول تاثیر به‌سزایی داشت و هر تن از این محصول در سی‌اف‌آر چین به بهای 1041 دلار رسید. با این وجود سطح ذخایر استایرن در انبارهای چین به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد و همین امر مانع از اوج‌گیری بیشتر بهای استایرن مونومر در بازارهای جهانی شد.

 

ارسال نظر