کد خبر : 42016

بهره‌برداری فاز اول طرح جدید تامین خوراک پتروشیمی بندرامام تا سال ۹۹

بر اساس مطالعات اولیه امکان جمع آوری روزانه معادل ۲۰ میلیون مترمکعب گاز همراه نفت از میادین شرق کارون وجود دارد که این میزان گاز می تواند خوراک سه تا چهار طرح گازبر در مقیاس واحدهای تولید متانول را تامین کند.

بهره‌برداری فاز اول طرح جدید تامین خوراک پتروشیمی بندرامام تا سال ۹۹

پتروتحلیل-مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: فاز دوم این پروژه در صورت تامین خوراک از سوی شرکت نفت، راه اندازی خواهد شد.

«جعفر ربیعی» درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره برداری از پالایشگاه گاز یادآوران خلیج فارس (NGL 3200) به عنوان منبع جدید تامین کننده خوراک طرح های جدید پتروشیمی در ماهشهر، گفت: برای ساخت و بهره برداری از این طرح بالادستی صنعت پتروشیمی دو فاز تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه فاز اول این طرح با هدف تامین خوراک اتان پتروشیمی بندرامام تا سال ۱۳۹۹ به بهره برداری خواهد رسید، تصریح کرد: فاز دوم این پروژه هم در صورت تامین خوراک از سوی شرکت نفت، راه اندازی خواهد شد.

این عضو هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با یادآوری اینکه با توجه به سیاست وزارت نفت مبنی بر سرمایه گذاری پتروشیمی ها در ساخت، تکمیل و بهره برداری طرح های جمع آوری گازهای همراه نفت، هلدینگ خلیج فارس اخیرا قراردادی با شرکت نفت برای جمع آوری گازهای همراه نفت منطقه شرق کارون (مناطق نفت خیز جنوب) امضا کرده است، اظهار داشت: این طرح فعلا در مرحله مطالعات بوده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی ساخت این پروژه سه ساله است، تبیین کرد: بر اساس مطالعات اولیه امکان جمع آوری روزانه معادل ۲۰ میلیون مترمکعب گاز همراه نفت از میادین شرق کارون وجود دارد که این میزان گاز می تواند خوراک سه تا چهار طرح گازبر در مقیاس واحدهای تولید متانول را تامین کند.

گفتنی است، در راستای سیاست‌های کلان وزارت نفت مبنی بر خاموش کردن مشعل میادین نفتی با هدف تامین خوراک و تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی، ساخت چهار مجتمع عظیم پالایشگاهی و پتروشیمی برای خاموش کردن مشعل میادین نفتی غرب کارون در دستور کار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفته است.

بر این اساس با هدف خاموش شدن مشعل گازهای همراه نفت ۶ میدان نفتی غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، جفیر و یادآوران، ساخت پالایشگاه گاز یادآوران(NGL 3200) با سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس آغاز شده است.

در شرایط فعلی ساخت پالایشگاه گاز یادآوران با ظرفیت فرآورش روزانه حدود ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت آغاز شده با اجرای کامل این طرح روزانه حدود ۹۷ هزار بشکه گاز غنی (ان.جی.ال) و ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز متان  به ظرفیت تامین خوراک صنعت پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

هم اکنون قرار است با استفاده از خوراک تولیدی پالایشگاه گاز یادآوران ابتدا یک مجتمع بازیافت اتان با ظرفیت سالانه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن توسط شرکت پتروشیمی بندر امام و با سرمایه گذاری حدود ۶۰ تا ۶۵ میلیون دلاری احداث شود.

در ادامه مسیر تکمیل این زنجیره ارزش، احداث واحد یک میلیون تنی تولید اتیلن پتروشیمی بندرامام با سرمایه گذاری حدود ۵۵۰ میلیون دلار در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر در کنار ساخت واحد تولید اتیلن، برنامه‌ریزی و مطالعات مهندسی برای احداث یک واحد ۵۵۰ هزار تنی تولید اتیلن گلایکول در پتروشیمی اروند با سرمایه‌گذاری حدود ۴۳۰ میلیون دلاری آغاز شده که با احداث این واحد اتیلن گلایکول با استفاده از خوراک واحد جدید اتیلن پتروشیمی بندر امام عملا اجرای بزرگترین زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی ایران کامل خواهد شد.

به عبارت ساده تر با مشارکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، گازهای همراه ۶ میدان نفتی ایران در غرب کارون صرف تامین خوراک سه مجتمع جدید پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه بالغ بر ۵.۵ میلیون تن محصول پتروشیمی خواهد شد.

ارسال نظر