کد خبر : 41774

تسویه ارزی، وصله‌ی ناجور مصوبه عرضه نفت در بورس

در صورت اجرای تسویه ارزی و انتقال ارز به حساب های ارزی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت علاوه بر اینکه درآمد ارزی حاصل از فروش نفت بلوکه می‌شود؛ شناسایی و تحریم پذیری بخش خصوصی نیز محتمل است».

تسویه ارزی، وصله‌ی ناجور مصوبه عرضه نفت در بورس

پتروتحلیل-همزمان با نزدیک شدن به موعد اعمال تحریم‌های نفتیT موسسه اینترنشنال در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت و میعانات گازی ایران از آوریل تا سپتامبر امسال، 800 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که هنوز وزارت نفت گامی جدی برای فروش نفت در بورس، به عنوان یکی از راهکارهای متنوع سازی فرش نفت کشور برنداشته است.

کارشناسان معتقدند که عرضه نفت در بورس و استفاده از توانمندی بخش خصوصی در صادرات نفت جدی‌ترین گزینه موجود برای دور زدن تحریم‌های نفتی است که ضروری است وزارت نفت اقدامات لازم را برای پیاده‌سازی این طرح انجام دهد.

سرانجام و پس از فراز و نشیب‌های فراوان و بعد از گذشت 7 سال از آخرین فروش بخشی از محموله‌های نفت ایران در بورس، مجددا شورای عالی هماهنگی اقتصادی با امضای رئیس جمهور عرضه­ نفت را در رینگ خارجی بورس تصویب کرد که برای اجرایی شدن آن باید از مراحل اداری عبور کند. در این راستا محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس گفت: «سازوکار اجرایی عرضه نفت در بورس باید در وزارت نفت تهیه و ابلاغ شود. مکانیزم ­هایی باید بعد از این مصوبه چیده شود و زمینه­ های آن فراهم شود».

سازوکار عرضه نفت در بورس هنوز اما و اگرهای زیادی دارد و لازم است بستر لازم برای اجرای موفق این طرح فراهم شود. به طور کلی توانمندی بخش خصوصی و آمادگی زیرساخت بورس انرژی دو المان تاثیرگذار در میزان موفقیت این طرح است. در نتیجه ضرورت دارد که وزارت نفت با تسهیل شرایط برای بخش خصوصی و سازمان بورس در مسیر تحقق اهداف این راهکار برای مقابله با تحریم‌های نفتی قدم بردارد.

* تسویه ارزی سنگی بزرگ در مقابل بخش خصوصی

یکی از چالش‌های موجود در سازوکار بورس نفت ناظر به چگونگی عرضه‌ی نفت و چگونگی تسویه آن (ریالی یا ارزی) است. در این راستا شورای عالی هماهنگی اقتصادی با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی را تصویب کرد. پس از انتشار این خبر مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه سپرده‌گذاری در بورس دارای تضمین محکم قانونی است، اظهار داشت: «در ابتدا سازوکار تسویه باید به صورت ریالی شروع شود و بعد از آمدن مصوبه، سازوکارهای تسویه ارزی مشخص و در مرحله اجرا قرار گیرد». اما وزیر نفت در مراسم افتتاح نمایشگاه ایران پلاست صحبت دیگری را مطرح کرد و گفت: «قرار است 20 درصد ریالی، 80 درصد ارزی، عرضه شود ولی در مقداری محدود تا وضعیت را بسنجیم و ارزیابی کنیم».

 در این راستا عبدالعظیم ملایی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل معتقد است که اجرای سازوکار تسویه ارزی در بورس تبعات منفی جدی در پی خواهد داشت. وی افزود: «در بانکداری بین‌المللی ما از سوئیفت استفاده می‌کنیم در نتیجه تراکنش های ما قابل رصد است. در صورت اجرای تسویه ارزی و انتقال ارز به حساب های ارزی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت علاوه بر اینکه درآمد ارزی حاصل از فروش نفت بلوکه می‌شود؛ شناسایی و تحریم پذیری بخش خصوصی نیز محتمل است».

ارسال نظر