کد خبر : 41740

تعیین نرخ خوراک ناعادلانه به زیان پتروشیمی هاست

شرکت های پتروشیمی خواهان یک دست شدن نرخ خوراک بودند تا شائبه های وجود رانت از میان برود.


 تعیین نرخ خوراک ناعادلانه به زیان پتروشیمی هاست

پترو تحلیل-با نهایی شدن  محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی طبق سامانه نیما، امروز در بازار بورس تهران شاهد  روی برگرداندن فعالان بازار از نمادهای پتروشیمی بودیم.

بر همین اساس یک کارشناس بازار  با بیان این که بازار منتظر این تصمیم بود، اظهار داشت: شرکت های پتروشیمی خواهان یک دست شدن نرخ خوراک بودند تا شائبه های وجود رانت از میان برود.

همایون دارابی در ادامه این گفت و گو تصریح کرد: در حال حاضر در اقتصاد دو مسئله مهم در خصوص شرکت های پتروشیمی وجود دارد، یکی مسئله خوراک است که قیمت فعلی بالاتر از قیمت های جهانی است و دیگری نرخ گاز 9 سنت و اتان 300 دلاری است که به هیچ وجه با واقعیت های جهانی تطبیق ندارد. 

این کارشناس بورس با اشاره به این که موضوع اصلی و اساسی پتروشیمی ها در مورد این که قیمت گذاری خوراک گران است، پابرجاست، اظهار داشت: در شرایط فعلی قیمت خوراک می بایست 40 تا 50 درصد کاهش پیدا کند. به عبارتی گاز بیش از 4.5 سنت و اتان بیش از 180 دلار اصلا منطقی نیست و باعث ضعف صنایع پتروشیمی کشور خواهد شد.

وی در همین راستا افزود، شرکت های پتروشیمی نیز همانند سایر شرکت ها و بنگاه ها شرایط ویژه دولت را درک می کنند و همگان در حال حاضر 70 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه می کنند اما می بایست متوجه باشیم که صنایع پتروشیمی به شدت تحت فشار بوده و تامین نرخ خوراک ناعادلانه به زیان این شرکت ها خواهد بود.

این مدیر سرمایه گذاری در همین راستا افزود: بازار سهام در یک ماه اخیر رشد فوق العاده ای را تجربه نموده و فعالان بازار قادر هستند تا با توجه به محدودیت های موجود همچنان در این صنعت سرمایه گذاری کنند. در این بین کسی هم خواهان سودهای غیر واقعی در صنعت پتروشیمی و به طور کل در بازار سرمایه نیست.

دارابی با بیان این که دولت می بایست درک کند که پتروشیمی موتور تولیدکشور است و اگر به این مهم توجه کند قطعا شرایط بهتری برای آنها محقق خواهد شد، گفت: متاسفانه طی بیست سال اخیر به توسعه پتروشیمی ها با خوراک مایع و به توسعه پالایشگاه ها توجه نکردیم. خوراک مایع در ایران بسیار گران است به همین دلیل هیچ کشوری در طول سال های اخیر برای سرمایه گذاری در این حوزه وارد نشد. در مقابل ما شاهد صادرات مقدار زیادی نفتا هستیم و خریداران کمی هم  برای آن وجود دارد. این در حالی است که این نفتا می توانست خوراک پتروشیمی ها باشد. در حال حاضر نرخ خوراک در کشورهایی همانند ژاپن، ایالات متحده، اروپا و ... که گاز مایع مصرف می کنند با کشور ما قابل مقایسه نیست.

وی در پایان گفت: صنعت پتروشیمی تنها صنعتی هست که می تواند ثروت عظیمی را برای مردم، بازنشستگان و در نهایت خود دولت به ارمغان بیاورد .

قیمت گذاری عاقلانه خوراک این صنایع بخصوص قیمت گاز و خوراک مایع کمک اساسی به این صنعت است.

ارسال نظر