کد خبر : 41632

تشکیل کنسرسیوم صادرات اوره از شرکت های تولید کننده ایرانی

در حال حاضر ۵ پتروشیمی صادر کننده اوره فعالیت می کنند که پتروشیمی پردیس در هر فاز یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره تولید می کند

تشکیل کنسرسیوم صادرات اوره از شرکت های تولید کننده ایرانی

پتروتحلیل-حسین شهریاری مدیر عامل پتروشیمی پردیس در گفتگو با خبرنگار نیپنا در مورد تشکیل کنسرسیوم صادرات اوره از شرکت های تولید کننده ایرانی گفت: در حال حاضر ۵ پتروشیمی صادر کننده اوره فعالیت می کنند که پتروشیمی پردیس در هر فاز یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره تولید می کند و از مجموع کل تولیدات خود در سه فاز حدود۶۵ درصد از کل صادرات اوره ایران و ۶.۲ درصد از کل صادرات اوره جهان را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح : شرکت های دیگر پتروشیمی که در صادرات اوره نقش دارند به دلیل اینکه مشخصات محصولات و منطقه صادرات شرکت ها با هم فرق دارد یک تقسیم بندی ضمنی بین صادر کنندگان اوره انجام شده است.

شهریاری در ادامه افزود: پتروشیمی خراسان اوره خود را در شمال کشور و افغانستان صادر می کند. پتروشیمی کرمانشاه به عراق صادر می کند و پتروشیمی شیراز بخش عمده‌ای را در داخل عرضه می کند و صادرات مطلوبی دارد و پتروشیمی رازی به دلیل داشتن سهامدار ترکیه ای بیشتر اوره خود را در ترکیه مصرف می‌کند ما نیز دربازارهای اروپا و آمریکای جنوبی محصول خود را صادر می کنیم بنابراین خیلی لزومی به ایجاد کنسرسیوم صادرات تحت یک برند مشترک وجود ندارد.

شهریاری نیاز به شرکت واحد برای صادرات را بعد از بهره برداری از طرح های جدید مناسب دانست و گفت: بعد از بهره برداری از طرح های جدید تولید اوره مانند پتروشیمی لردگان، پتروشیمی مسجدسلیمان و پتروشیمی هنگام ضرورت تشکیل یک کنسرسیوم و سهامدار بودن تمامی شرکت های تولید کننده اوره در آن وجود خواهد داشت و در آن زمان عرضه اوره در بازارهای جهانی از طریق این شرکت منطقی خواهد بود.

شهریاری در مورد کنترل قیمت صادرات اوره نیز گفت: قیمت اوره در بازارهای جهانی متفاوت است و بازار افغانستان با بازار هند به لحاظ قیمتی تفاوت دارد از آنجایی که تولید کنندگان اوره و مصرف کنندگان آن در دنیا پراکنده هستند بنابراین در هر منطقه قیمت و شرایط فروش فرق می کند بنابراین در شرایط فعلی عرضه مشترک تحت یک قیمت واحد به بازارهای مختلف جهانی هیچ کمکی به ما و پتروشیمی های دیگر نمی کند. تنها جایی که گاهی مشترک اوره عرضه می کنیم بازار سنتی هند است که یک توافق میان مدیران بازرگانی شرکت ها وجود دارد و از قبل برای تعیین سهم عرضه خود در  هند توافق می کنند و عرضه با همفکری صورت می‌گیرد

 

ارسال نظر