کد خبر : 41615

جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب

اجرا و تأمین مالی پروژه¬های جمع‌آوری گازهای مشعل میادین اهواز، منصوری، آب‌تیمور، رامین، دارخوین، گچساران، رگ سفید، بی بی حکیمه، سیاهمکان، پرنج، کرنج، پارسی، آغاجاری، رامشیر، مارون و زیلایی در قالب 24 پروژه به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار گردید.

جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب

پتروتحلیل-به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به نقل از شرکت تجارت صنعت خلیج فارس "روز سه شنبه 13 شهریور ماه 97 "با حضور دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت، جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و عبدالمجید محمدی مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون قراردادهای بهسازی و نوسازی تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل (مشتمل بر 32 پروژه) به منظور اجرا و تأمین مالی به شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مارون واگذار ‌گردید.

با اجرای این پروژه‌ها و در طی دو سال و نیم آینده به تدریج از میزان 760 میلیون فوت مکعب (22 میلیون متر مکعب) گازسوزی روزانه در میادین شرق کارون کاسته خواهد شد. جلوگیری از سوزانده شدن منابع ملی و تبدیل آن به خوراک واحدهای پتروشیمی علاوه بر ایجاد ارزش، منجر به بهبود وضعیت زیست‌محیطی خواهد گردید.

جمع‌آوری گازهای مشعل میادین مورد اشاره در قالب 34 پروژه تعریف شده که 24 پروژه به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و 10 پروژه به شرکت پتروشیمی مارون واگذار خواهد گردید. با اجرای این پروژه‌ها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از ظرفیت روزانۀ 510 میلیون فوت مکعب گاز مشعل بهره خواهد برد که بخشی از آن به عنوان خوراک در پالایشگاه گاز بیدبلندخلیج فارس و بخشی دیگر در شرکت پتروشیمی بندرامام تبدیل به محصولات با ارزش افزوده خواهد شد. همچنین از مجموع 760 میلیون فوت مکعب گاز قابل جمع‌آوری، 250 میلیون فوت مکعب آن به عنوان خوراک به شرکت پتروشیمی مارون تعلق خواهد گرفت.

 این پروژه‌ها، علاوه بر افزایش خوراک پتروشیمی بندرامام، حجم میعانات گازی تولیدی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را نیز افزایش داده و در کنار جلوگیری از هدررفت روزانه 760 میلیون فوت مکعب گاز مشعل، منجر به رشد سود شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از طریق افزایش نرخ تولید محصول تمام‌شده در مجتمع‌ بندرامام و نیز  افزایش سود شرکت ملی نفت از طریق فروش خوراک می‌گردد.

تعهد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به حرکت در مسیر توسعۀ پایدار و پیگیری‌های مستمر مدیران این شرکت جهت تعریف این پروژه‌ها موجب جلوگیری از اتلاف منابع ملی، تخصیص گازهای مشعل به ظرفیت‌های موجود و جلوگیری از تأسیس ظرفیت‌های جدید NGL شده که علاوه بر بهبود شرایط زیست‌محیطی منطقه، جلوگیری از هدررفت سرمایه و ایجاد ارزش افزوده برای طرفین قرارداد را به همراه خواهد داشت.

 

ارسال نظر