کد خبر : 41484

توقف غول های پلی استایرنی

در طول چهار ماهه نخست امسال، هیچ کدام از سه مجتمع پتروشیمی تبریز، تخت جمشید پارس و انتخاب موفق به تولید با ظرفیت‌های بالای محصولات مختلف پلی استایرنی نشده اند که کمبود و کسری خوراک و بعضا مشکلات فنی از مهمترین دلایل کاهش در هر یک از این پتروشیمی‌ها بوده است.

توقف غول های پلی استایرنی

پتروتحلیل-تا پیش از سال 96 با ساخت و بهره‌برداری از سه واحد تولید پلی استایرن معمولی، مقاوم و معمولی، پتروشیمی تبریز تنها تولیدکننده این محصولات پلیمری مورد نیاز صنایع بسته بندی و لوازم خانگی بود.

 به عبارت دیگر تا پیش از سال 1396 مطابق با گزارش‌های رسمی گمرک به طور متوسط سالانه حدود 50 هزار تن انواع گریدهای پلی استایرن وارد کشور می‌شد که با بهره‌برداری همزمان از دو پتروشیمی انتخاب با ظرفیت 250 هزار تن و تخت جمشید پارس با ظرفیت 55 هزار تن انواع پلی استایرن‌ها، احتمال توقف واردات این محصولات پلیمری و بی نیازی کشور از خرید خارجی قوت گرفت.

 با این وجود در طول چهار ماهه نخست امسال، هیچ کدام از سه مجتمع پتروشیمی تبریز، تخت جمشید پارس و انتخاب موفق به تولید با ظرفیت‌های بالای محصولات مختلف پلی استایرنی نشده اند که کمبود و کسری خوراک و بعضا مشکلات فنی از مهمترین دلایل کاهش در هر یک از این پتروشیمی‌ها بوده است.

 از ابتدای سال جاری تاکنون پتروشیمی انتخاب به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده پلی استایرن انبساطی ایران با حداکثر 30 درصد ظرفیت اسمی محصول تولید کرده که البته به مراتب وضعیت تولید در این مجتمع پتروشیمی بهتر از سال 96 است.

 پتروشیمی تخت جمشید پارس هم با لایسنس تویوی ژاپن با ظرفیت 50 تا 55 درصدی اقدام به تولید کرده و پتروشیمی تبریز هم از خرداد ماه امسال به دلیل محدودیت‌های تامین خوراک نفتا به صورت کلی با کاهش تولید روبرو شده که این کاهش تولید در اکثر خطوط تولید و فرآیندی این مجتمع پتروشیمیایی به چشم می‌خورد.

 در حوزه ساخت مجتمع های جدید پلی استایرن هم از بین دو طرح، تاکنون طرح پتروشیمی پترورامشه با ظرفیت تولید سالانه 50 هزار تن از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با 12 درصد پیشرفت و فاز دوم ساخت پتروشیمی کیمیا صنایع دالاهو هم به عنوان طرح های غیر فعال صنعت پتروشیمی معرفی شده‌اند.

ارسال نظر