کد خبر : 40615

رئیس بازاریابی و فروش پالایش نفت تهران مطرح کرد؛

لزوم احتساب قیمت وکیوم باتوم و قیر برپایه ارز آزاد

برای تعیین قیمت وکیوم باتوم باید منافع پالایشگاه ها و قیرسازها مدنظر قرار گیرد؛ چرا که این دو گروه باید تعاملی بلندمدت و پایدار داشته باشند، از سوی دیگر صنایع پالایشی نیز همواره باید نگاهی بلندمدت به بازار داشته باشند

لزوم احتساب قیمت وکیوم باتوم و قیر برپایه ارز آزاد

پتروتحلیل - با توجه به تلاش برای یکسان سازی نرخ ارز در کشور و همچنین نوسانات روزانه بهای نفت در بازارهای جهانی، قیمت وکیوم باتوم و قیر در بازار داخلی باید از اعلام یک ماهه به صورت هفته ای یا دو هفته یک بار و با ارز آزاد محاسبه شود تا شاهد روندی منطقی و به حداقل رسیدن اختلالات در بازار این دو محصول باشیم. 

مهندس عامریان، رئیس بازاریابی و فروش پالایش نفت تهران با بیان این مطلب به خبرنگار پتروتحلیلگفت: موضوع تغییر قیمت وکیوم باتوم از اعلام ماهانه به هفتگی یا دو هفته یک بار و تعیین ارز آن به صورت آزاد، از سوی پالایش و پخش در جلسه شورای رقابت مطرح شد و قرار بر این شد تا پیشنهادات در این خصوص جمع آوری شده و سپس در این مورد تصمیم گیری شود.

وی در ادامه افزود: برای تعیین قیمت وکیوم باتوم باید منافع پالایشگاه ها و قیرسازها مدنظر قرار گیرد؛ چرا که این دو گروه باید تعاملی بلندمدت و پایدار داشته باشند، از سوی دیگر صنایع پالایشی نیز همواره باید نگاهی بلندمدت به بازار داشته باشند.

 رئیس بازاریابی و فروش پالایش نفت تهران با اشاره به اینکه نوسانات قیمت نفت روزانه است، گفت: با توجه به نوسانات نرخ نفت، صلاح نیست که قیمت وکیوم باتوم و قیر به صورت ماهانه تعیین شود.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر منافع قیرسازها نیز باید رعایت شود، به همین دلیل به نظر می رسد تعیین قیمت وکیوم باتوم و قیر به صورت دو هفته یک بار منطقی و درست باشد.

وی همچنین در ادامه به یکسان سازی نرخ ارز در کشور اشاره کرد وگفت: با توجه به تلاش ها برای یکسان سازی نرخ ارز، باید تعیین قیمت وکیوم باتوم و قیر براساس ارز آزاد انجام شود؛ چرا که در حال حاضر قیرسازها امکان فروش قیر با ارز آزاد را دارند و اختلاف قیمت ارز آزاد و مبادله ای همواره برای بازار دردسرساز بوده است.

وی با اشاره به اینکه ضروری است تا شرکت ها در فضای رقابتی بر توانمندی های خود بیفزایند، خاطر نشان کرد: شرکت های قیر ساز باید در فضای رقابتی، اقدام به افزایش کیفیت قیر کرده و هزینه ها را کاهش دهند.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه قیر تهاتری در قانون بودجه لحاظ شده است، به نظر می رسد دارای پشتوانه تحلیلی و محاسباتی درستی باشد، اما احتمال دارد که نحوه اجرای آن نادرست باشد و نیاز به بازنگری داشته باشد.

رئیس بازاریابی و فروش پالایش نفت تهران تاکید کرد: نباید نگاهی یک طرفه و مقطعی به بازار قیر داشته باشیم، باید منافع پالایشگاه ها و قیرساز را در نظر بگیریم و سپس درباره پیشنهادات مختلف در خصوص آزادسازی نرخ ارز و همچنین بازه زمانی اعلام قیمت ها به جمع بندی برسیم.

 

ارسال نظر