کد خبر : 40218

45 کد بورسی معاف از مالیات بسته شد

گفته می شود 45 کد بورسی متعلق به شرکت های منطقه ویژه بسته شده است و احتمالا مابقی شرکت های مناطقی مانند ماکو و انزلی نیز در روزهای آینده بسته خواهد شد

45 کد بورسی معاف از مالیات بسته شد

پتروتحلیل- کدهای بورسی معاف از مالیات که محصولات پتروشیمی را از بورس کالا خریداری کرده و سپس اقدام به حمل این کالاها به مناطق آزاد نمی کردند و با فروش محصولات در بازار آزاد از سود بالایی برخوردار می شدند،  با همت مدیران بورس کالا و دبیرخانه شورای عالی منطقه آزاد بسته شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»،دارندگان کدهای معاف از مالیات عمدتا با عدم ارسال محموله های پتروشیمی به مناطق آزاد ، بازار پتروشیمی را با دوگانگی قیمت روبه رو کرده و سبب می شدند تا تقاضا بعضا برای شرکت های پتروشیمی کاهش یابد. 

از این رو برای حذف این کدهای معاف از مالیات، سال گذشته مدیران بورس کالا، از شرکتهای مناطق ویژه بازدید کرده و به این ترتیب کدهای بورسی شرکتهای متخلف بسته شدند. اما تعدادی از این کدهای معاف از مالیات همچنان به فعالیت خود ادامه می دادند.

اما با ثبت آمار خرید و فروش در مناطق و ارسال گزارش ها به شورای عالی منطقه آزاد، سرانجام اکثر کدهای معاف از مالیات که در بازار پتروشیمی فعالیت می کردند، بسته شدند. گفته می شود این کدهای معاف از مالیات مناطق قشم، ماهشهر و عسلویه کاملا بسته شده است.

گفته می شود 45 کد بورسی متعلق به شرکت های منطقه ویژه بسته شده است و احتمالا مابقی شرکت های مناطقی مانند ماکو و انزلی نیز در روزهای آینده بسته خواهد شد.

از سوی دیگر در جلسه دفتر صادرات گمرک در تاریخ 27 فروردین امسال بر لزوم اعمال نظارت بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده کالاهای تولید شده در مناطقی که جهت انتقال به مناطق دیگر نیز فروخته می شوند، تاکید شد.

با توجه به اینکه محصولات پتروشیمی تولید شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهت انتقال به سایر مناطق، مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نبوده و فروش آنها در بورس کالا صورت می گیرد، به منظور جلوگیری از تضییع حقوق دولت و حصول اطمینال از انتقال این محصولات به مناطق قرار شد تا اطلاعات محصولات فروخته شده از سوی شرکت بورس به سازمان عامل منطقه ارسال شود تا براساس آن مجوز خروج از منطقه مبدا صادر شده و گمرک مستقر در منطقه مبدا نیز خروج محموله از منطقه به داخل سرزمین اصلی را ثبت کند.

در زمان ورود این محصولات به منطقه مقصد نیز گمرکات مستقر در دربهای ورود مناطق، ثبت آماری انجام داده و سپس سازمان عامل منطقه نیز اقدام به صدور قبض انبار برای آن کالا و اعلام وصول به شرکت بورس کالا کند.

در صورت عدم اعلام وصول سازمان منطقه (یعنی محموله فروخته شده وارد مناطق نشده است)، سازمان امور مالیاتی کشور مراتب جهت وصول مالیات منطقه پی گیری کند. ضمن اینکه تا ارایه مستندات تسویه مالیات محموله اشاره شده (ارائه مستندات ورود کالا به مناطق یا پرداخت مالیات منطقه، شرکت بورس کالا از فروش کالا به ذی نفع خودداری خواهد کرد.

ارسال نظر