کد خبر : 3802

قیمت روغن DOP به ۵ هزارتومان رسید

قیمت دی اکتیل فتالات (DOP) در شرایطی به رقم ۵ هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو و در بازار داخل رسیده است که همچنان عرضه دی اتیل هگزانول پتروشیمی اراک هر هفته در بورس کالا کمتر از ۱۰۰۰ تن است. البته بیشتر فعالان بازار معتقدند؛ پتروشیمی اراک قادر است در هر هفته ۱۱۰۰ تن دی اتیل هگزانول در بورس کالا عرضه کند، اما اختلافات بر سر قیمت این کالا در بورس سبب شده تا پتروشیمی اراک میزان عرضه های خود را به ۸۸۰ تن در هفته و بعضا ۴۴۰ تن تقلیل دهد.

به گزارش پتروتحلیل، این در حالی است که پیش تر واردات این کالا به بازار کمک می کرد و نیاز مصرف کنندگان را مرتفع می ساخت، اما در حال حاضر با توجه به نرخ دلار، واردات این کالا به صرفه نیست؛ چرا که نرخ تمام شده آن ۶ هزارتومان رقم خواهد خورد. به گفته ایرانی، در حال حاضر تولید کنندگان روغن DOP می توانند به اندازه یک، چهارم نیاز ماهانه واحدهای تولیدی خود از بورس دی اتیلن هگزانول خریداری کنند و از این رو با حداقل ظرفیت خود در حال تولید روغن DOP هستند. این در حالی است که روغن DOP برای شفافیت پی وی سی استفاده کاربردی دارد.

با این حال نرخ این کالا در بازارهای جهانی ۱۸۶۰ دلار در هر تن است و به گفته آگاهان بازار، قیمت واقعی این کالا در بازار داخل باید ۴ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو باشد، یعنی ۶۰۰ تومان ارزان تر از نرخ فعلی آن در بازار داخل.

البته پیش تر پتروشیمی اراک به مشکل تولید دی اتیل هگزانول اشاره کرده بود، اما برخی از آگاهان بازار معتقدند؛ برای پتروشیمی اراک فروش خارج از بورس و همچنین صادرات دی اتیل هگزانول با توجه به اینکه همواره به نرخ این کالا در بورس معترض بوده، به صرفه تر است. این در حالی است که پتروشیمی اراک طی ماه اخیر و در ۴ هفته جمعا ۳ هزار و ۸۰ تن دی اتیل هگزانول با نرخ پایه ۳ هزار و ۲۳۴ تومان عرضه کرده که هر بار معامله گران برای خرید این کالا سقف قیمت یعنی ۳ هزار و ۳۹۶ تومان را ثبت کردند.

این در حالی است که میزان مصرف دی اتیل هگزانول در پتروشیمی فارابی نیز ۱۰۰ تن در روز است و با توجه به عرضه های پایین این کالا در بورس، پتروشیمی فارابی هم قادر نیست خوراک خود را به میزان کافی دریافت کند، از این رو میزان تولید فتالیک در پتروشیمی فارابی بیش از DOP صورت می گیرد. به گفته ایرانی، با توجه به عرضه های پایین پتروشیمی اراک در بورس کالا و همچنین به صرفه نبودن واردات DOP احتمال افزایش قیمت این کالا در بازار داخل وجود دارد.

ارسال نظر