کد خبر : 9507

افزایش ۴۸ درصدی نرخ جوش شیرین بورسی

joshshirin

پتروتحلیل- امروز رینگ شیمیایی شاهد افزایش ۴۸ درصدی نرخ پایه جوش شیرین بود. به گزارش پتروتحلیل همزمان با افزایش نرخ پایه این کالا در بورس، میزان عرضه آن نیز ۵۰۰ تن افزایش داشت.

این در حالی است که جوش شیرین قیمت واحدی در بازارهای جهانی ندارد و از این رو تعیین قیمت برای این کالا همیشه دغدغه قیمت گذاران بوده است. البته طی یک سال گذشته همواره فاصله قیمت جوش شیرین در بورس و بازار نقدی چشمگیر بوده و بسیاری از مصرف کنندگان واقعی این کالا به اجبار این کالا را از واسطه ها خریداری کرده اند.

باقری، مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین در این باره به خبرنگار پتروتحلیل می گوید:افزایش عرضه این کالا همزمان با رشد ۳۵۴ تومانی آن نسبت به هفته گذشته، دو موضوع را در ذهن تداعی می کند، اول اینکه پتروشیمی شیراز نیز قبلا قادر به افزایش عرضه بوده، اما در این خصوص اقدامی انجام نمی داده. دوم اینکه پتروشیمی شیراز در تلاش است که فاصله قیمت ها در بازار و بورس را کاهش دهد.

وی در ادامه می افزاید: البته افزایش عرضه ها در یک یا دو هفته نمی تواند فاصله قیمت جوش شیرین در بازار نقدی و بورس کم کند و تحقق این موضوع نیاز به عرضه های بالا در هفته های متوالی دارد.

با این حال برخی از معامله گران معتقدند؛ با توجه به اینکه فاصله قیمت جوش شیرین در بازار و بورس بسیار زیاد بوده و رانت ناشی از آن به جیب واسطه ها سرازیر می شده، پتروشیمی شیراز به این موضوع معترض بوده و به این ترتیب بالاخره موفق به افزایش قیمت این کالا در بورس شده است.

برخی دیگر از معامله گران هم به احتمال واردات جوش شیرین اشاره می کنند و می گویند: شاید این افزایش قیمت متاثر از واردات سنگینی رخ داده باشد. این در حالی است که بسیاری از مرغداری ها و شیرینی پزی ها قادر به تهیه پروانه بهره برداری برای خرید جوش شیرین در بورس کالا نیستند و از این رو همواره به خرید این کالا توسط واسطه ها معترض هستند.

در همین حال امروز جوش شیرین با نرخ پایه ۱۱۰۰ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد و نهایتا با قیمت ۱۱۵۵ تومان معامله شد. در بازار داخل همچنان نرخ این کالا در محدوده ۱۶۵۰ تومان قرار داشت.

ارسال نظر