کد خبر : 9208

بازار پتروشیمی همچنان می تازد

tajob

پتروتحلیل- در حالی بازار پتروشیمی همچنان با رشد قیمت ها متاثر از شوک های موجود دست و پنجه نرم می کند که معاملات بورس کالا هم با ثبت سقف قیمت برای اکثر کالاها همراه بود.

البته روز گذشته جلسه ای با حضور نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و مجتمع های پتروشیمی برای حل مشکلات و بازگشت آرامش به بازار برگزار شد. در این جلسه قرار شد تا پتروشیمی ها با هماهنگی بیشتر کمبود بازار داخل را جبران کنند. همچنین در این جلسه گزارش عملکرد برخی از شرکت های پتروشیمی هم ارائه شد.

با این حال بورس کالا روز گذشته شاهد ثبت سقف قیمت برای محصولات پلی اتیلن سبک(Hها) بود. در بازار داخل نرخ این کالاها نیز با افزایش چشمگیری مواجه شده است. پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵، سبک فیلم ۰۲۰ و سبک خطی ۲۰۹ در صدر کالاهایی بودند که تقاضای زیادی برای آنها ثبت شد.

این در حالی است که کدهای معاملاتی این گروه از کالاها نیز به دلیل قانون خرید از مچینگ توسط پروانه داران مرتبط نیز به شدت کاهش یافته و با نرخ های بالا در بازار داخل پیشنهاد می شوند. به طوری که گفته می شود کدهای معاملاتی تا مرز ۳۰۰ تومان نیز گران شده اند. از این رو نگرانی از افزایش قیمت ها همچنان در بازار داخل وجود دارد.

از سوی دیگر اختلاف قیمت ها در بازارنقدی و بورس کالا هم در حال زیاد شدن است و این موضوع نگرانی های زیادی برای مصرف کنندگان واقعی ایجاد کرده است. در حالی که پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ با نرخ پایه ۳ هزار و ۷۹۵ تومان در بورس عرضه می شود و با سقف قیمت ۳ هزار و ۹۸۵ تومان خریداری می شود، در بازار داخل نرخ آن به ۴ هزار و ۷۵۰ تومان در هر کیلو رسیده است.

پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ و سبک خطی ۲۰۹ هم وضعیتی مشابه با پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ دارند، به طوری که ۰۰۷۵ در بازار داخل به رقم ۴ هزار و ۶۸۰ تومان و ۲۰۹ نیز به ۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. نگرانی از عدم عرضه پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ با وجود شروع تولید این کالا در مجتمع امیرکبیر همچنان در بازار وجود دارد. با این حال گفته می شود عرضه آن می تواند نرخ این کالا را با روندی منفی همراه کند.

در همین حال قرار داشتن در فصل مصرف، قانون جدید خرید از مچینگ برای پروانه داران مرتبط و شایعه لغو سقف قیمت ها از ابتدای آذرماه، همچنین حواله هایی که در بازار پتروشیمی به کالا تبدیل نشده اند و لغو برخی از محدودیت های صادراتی مانند پیمان سپاری ارزی در هفته اخیر توانسته بازار را با هیجان و افزایش قیمت ها روبه رو کند و فشار موجود در بازار پتروشیمی را به شدت افزایش دهد.

این در حالی است که برخی از معامله گران معتقدند؛ قیمت ها بسیار بالا رفته و احتمال توقف قیمت ها و شروع پیشنهادهایی با قیمت هایی پایین تر توسط تاجران در بازار وجود دارد. البته برخی از کارشناسان بازار می گویند: با وجود لغو برخی از محدودیت های صادراتی و عدم خرید از مچینگ برای پروانه داران مرتبط، بسیاری از مجتمع ها می توانند برای صادرات مازاد کالای خود مجوز بگیرند، درصورتی که تقاضا برای خرید تعدادی از کالاها وجود دارد و در بازار داخل شاهد کمبود آنها هستیم.

ارسال نظر