کد خبر : 5424

اثر هیجان صادرات و حذف کارگروه تنظیم بازار

saderat

پتروتحلیل- کتایون دارابی: حجم و ارزش معاملات امروز در رینگ پتروشیمی متاثر از شایعه حذف کارگروه نرخ گذاری و تصمیمات جدید در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی با افزایش روبه رو شد. از سوی دیگر موضوع جنگ سوریه و احتمال افزایش قیمت نفت و فرآورده های نفتی، همچنین محصولات پتروشیمی به این شایعات کمک کرده و در نهایت تقاضاهای بیشتری بر سیستم بورس کالا ثبت شد.

این در حالی است که گفته می شود دولت جدید تصمیمات خود را در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی تا پایان شهریورماه اعلام خواهد کرد. به گفته پویان دارابی، مدیر کالایی کارگزاری آتی ساز بازار، در بازار امروز شایعات بسیاری در جریان داشت که برجسته ترین آنها بازگشایی صادرات محصولات پتروشیمی بود، از سوی دیگر موضوع حذف کارگروه تنظیم بازار هم مطرح است و عکس العمل خریداران به معاملات نشان داد که احتمال اجرایی شدن این موضوعات وجود دارد. با این حال برخی از مقامان آگاه می گویند: گویا شرکت ملی صنایع پتروشیمی تمایل به حذف کارگروه تنظیم بازار دارد، اما به احتمال زیاد تنها شکل این کارگروه تغییر خواهد کرد. در هر صورت جلسه کارگروه پتروشیمی فردا برگزار خواهد شد و گویا تصمیمات در این خصوص نیز قرار است در این جلسه اتخاذ شود.

با این حال در این روز پلی اتیلن های سبک گرید ۰۲۰ و ۰۰۷۵ که پیش تر با بی رونقی مبادلات روبه رو بودند، با توجه به نزدیکی فصل مصرف و بارندگی با سقف قیمت خریداری شدند، از این رو بازار داخل هم شاهد افزایش قیمت این کالاها بود.البته قیمت پایه این کالا برای عرضه در هفته جاری هم ۴۵ تومان در هر کیلو افزایش یافته بود، به این ترتیب ۰۲۰ و ۰۰۰۷۵ که با نرخ پایه ۳۶۵۲ تومان عرضه شده بودند، با سقف قیمت یعنی ۳۸۳۴ تومان هر کیلو توسط کارگزاران خریداری شد.

به گفته معامله گران با توجه به اینکه پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر در هفته جاری عرضه نشد و در هفته های گذشته نیز با تناژ پایینی عرضه شد، بیشتر معامله گران در این روز ۲۰۹ شازند را با سقف قیمت خریداری کردند و بیش از کالاهای دیگر به خرید پلی اتیلن های گرید ۰۲۰ و ۰۰۷۵ علاقه نشان دادند. به طوری که پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ پتروشیمی شازند که با نرخ پایه ۳۵۷۷ تومان و حجم ۸۰۰ تن عرضه شده بود با سقف قیمت یعنی ۳۷۵۶ تومان خریداری شد. از سوی دیگر در این روز پلی اتیلن ترفتالات گرید BG باز هم مانند هفته های گذشته با سقف قیمت خریداری شد. گر چه نرخ این کالاها در بورس به ۳۸۸۷ تومان در هر کیلو رسیده، اما در بازار داخل امروز توسط تاجران در محدوده ۵ هزار و ۹۰ تومان درهر کیلو پیشنهاد می شد. البته با توجه به اینکه فصل تابستان رو به اتمام است، احتمال کاهش قیمت این کالاها در بازار وجود دارد.

با این حال بیشتر معامله گران امروز با توجه به شایعه آزادسازی صادرات ترجیح دادند کالاهای بیشتری را خریداری کنند، از این رو برخی از گریدهای پلی پروپیلن ها مانند کوپلیمر های ZR230C و MR230C و ZB332Cهمچنان با سقف قیمت خریداری شدند. در همین حال پلی اتیلن سنگین بادی BL3 هم که مدتی با بی رونقی همراه بود با رقابت توسط معامله گران خریداری شد.

از سوی دیگر در این روز انبساطی های گرید ۳۰۰ و ۴۰۰ پتروشیمی تبریز هم جمعا ۲۰۰ تن در بورس کالا عرضه شدند، نرخ پایه انبساطی ۳۰۰ نسبت به هفته گذشته ۲۰۰ تومان افزایش داشت. این کالاها به ترتیب با قیمت ۵۰۶۹ و ۴۹۷۰ تومان در هر کیلو توسط معامله گران خریداری شدند. در هفته جاری قیمت فوم پلی استایرن در بازار داخل به مرز ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان هم رسید، اما امروز با عرضه در بورس کالا ۵۰ تومان کاهش را تجربه کرد.

با این حال برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی احتمال می دهند با شروع خرید کارخانه های تولید، همچنین احتمال بازگشایی صادرات بازار پتروشیمی در آینده با رونق بیشتری روبه رو شود.

ارسال نظر