کد خبر : 4598

بازارپتروشیمی زیرسایه بررسی صلاحیت وزیران

images (5)

پتروتحلیل- در حالی مبادلات امروز رینگ پتروشیمی با تقاضای کمتری نسبت به هفته گذشته برگزارشد که بررسی صلاحیت وزرای دولت جدید در مجلس توانسته بر بازار ارز تاثیر گذار باشد، از این رو خرید و فروش محصولات پتروشیمی هم با توجه به وابستگی به بازار ارز بی رمق دنبال می شود؛ چرا که گمانه زنی های بسیاری در خصوص رای اعتماد کابینه جدید مطرح است و به گفته کارشناسان بازار، اگر اکثریت وزاری دولت روحانی از مجلس رای اعتماد بگیرند به احتمال زیاد بر بازار ارز تاثیری منفی خواهد داشت.

با این حال امروز مبادلات مشابه هفته گذشته در رینگ پتروشیمی دنبال شود، از این رو کالاهایی که با تفاوت قیمت در بازار نقدی و بورس روبه رو هستند، همچنان مورد توجه خریداران بودند و به این ترتیب با سقف قیمت خریداری شدند. پلی اتیلن ترفتالات گرید BG ها، پلی اتیلن سنگین EX3 امیرکبیر و شازند و SBR1502 پتروشیمی بندرامام کالاهایی بودند که با رقابت ۵ درصدی کارگزاران در این روز خریداری شدند. اختلاف قیمت پلی اتیلن های سنگین EX3 در حال حاضر ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان در هر کیلو است، در بورس کالا EX3 امیرکبیر امروز با نرخ پایه ۳۷۴۰ تومان و EX3 شازند با نرخ پایه ۳۷۱۶ تومان عرضه شد که به ترتیب با سقف قیمت یعنی ۳۹۲۷ و ۳۹۰۱ تومان خریداری شد، حال آنکه نرخ این کالاها در بازار داخل ۴۴۰۰ تومان در هر کیلو توسط معامله گران پیشنهاد می شود. البته در این روز SBR ها با افت قیمت پایه بر تابلوی بورس آمدند و روند نزولی قیمت ها این کالاها در بازار داخل و افزایش عرضه های پتروشیمی بندرامام طی هفته های اخیر سبب شد تا برخلاف ماههای گذشته SBR1712 با نرخ پایه خریداری شود. این کالا با قیمت ۳۶۴۴ تومان در هر کیلو خریداری شد، در بازار داخل هم نرخ آن توسط معامله گران ۶۶۰۰ تومان عنوان شد. گر چه هنوز اختلاف قیمت این کالاها در بازار نقدی و بورس چشمگیر است، اما نسبت به ماههای گذشته کاهش داشته و از این رو پیش بینی ها همچنان از بازار SBR ها منفی است، به همین دلیل مبادلات در بازار این کالاها به شدت کاهش یافته و انتظار معامله گران به کف رسیدن قیمت ها است تا خریدهای خود را شروع کنند. البته در این روز SBR1502 همچنان با سقف قیمت خریداری شد، این کالا در بورس با نرخ پایه ۳۸۹۲ تومان عرضه و با قیمت ۴۰۸۶ تومان در هر کیلو خریداری شد، امروز تاجران در بازار داخل نرخ آن را ۷۶۰۰ تومان عنوان کردند.

در همین حال امروز برخی از گریدهای پلی پروپیلن که هفته گذشته مورد توجه خریداران نبود، با سقف قیمت خریداری شد. به گفته بیات، مدیرکالایی کارگزاری نهایت نگر، محدودیت عرضه برخی از این کالاها مانند پلی پروپیلن شیمیایی EP440G و پلی پروپیلن نساجی HP510L جم، پلی پروپیلن نساجی ZH552R نوید زرشیمی و پلی پروپیلن نساجی SF060 پلی نار در این روز سبب شد تا رغبت معامله گران به خرید آنها بیشتر باشد.

از سوی دیگر در این روز پلی اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ جم که هفته گذشته با رقابت روبه رو شده بود، به گفته فعالان بازار با توجه به افزایش عرضه آن در هفته جاری با نرخ پایه خریداری شد. البته در این روز تعداد زیادی از کالاها که پیش تر مورد توجه خریداران بودند، مانند پلی اتیلن های سبک و خطی، همچنین پلی اتیلن های سبک بادی وارد زمان مچینگ شدند. در همین حال پلی استایرن های معمولی و مقاوم پتروشیمی تبریز هم که در این روز عرضه نشده بودند و در دو روز اخیر با افزایش چشمگیر قیمت مواجه بودند، به نرخ های دو روز گذشته خود بازگشتند. به گفته حبیبی تاجر بازار پتروشیمی، عدم کشش در بازار داخل و نبود مشتری سبب شد تا تاجران نرخ های خود را تعدیل کنند، در عین حال شایعات بسیار در خصوص عدم عرضه پتروشیمی تبریز در هفته های آینده در بورس کالا هم به واقعیت نپیوست و از این رو تاجرانی که در دو روز گذشته اقدام به جمع آوری این کالاها و بازارسازی کرده بودند، خریدهای خود را متوقف کردند.

البته در این روز بازار پی وی سی هم همچنان با رکود و بی رغبتی معامله گران روبه رو بود و به نظر نمی رسد که با تغییرات محسوسی در آینده روبه رو شود، حتی در بازار داخل هم نرخ گریدهای متفاوت پی وی سی با افت در این روز مواجه شد. بیشتر معامله گران معتقدند؛ بازار پتروشیمی با توجه به بررسی صلاحیت وزاری اعلامی از سوی دولت جدید در انتظار به سر می برد.

ارسال نظر