کد خبر : 3807

بازار سیاه کوپلیمرها داغ تر می شود

728804995

پتروتحلیل- با شروع هفته جدید بازار پتروشیمی با کاهش شدید مبادلات همراه بود، به طوری که بیشتر تاجران ترجیح دادند نرخ های پیشنهادی خود را۲۰ تا ۱۰۰ تومان کاهش دهند. البته امروز برخی از محصولات پلیمری هم افزایش نرخ داشتند که در میان آنها همچنان پلی اتیلن ترفتالات گرید BG ها به چشم می خورد، قیمت این کالاها به ۵ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو و در بازار داخل رسیده است، بیشتر معامله گران به ضعف بارگیری پتروشیمی تندگویان اشاره می کنند، حال آنکه موضوع فروش خارج از بورس این محصولات هم در بازار داخل مطرح است.

از سوی دیگر افت قیمت ارز هم جو روانی بر بازار پتروشیمی ها داشته است، علاوه بر آن تعطیلات برخی از کارخانه های تولید کننده و قرار گرفتن در ماه رمضان، همچنین پایین ماه و اتمام سهمیه پروانه های بهره برداری هم به ضعف مبادلات در روزهای اخیر کمک کرده است. برخی از معامله گران در بازار پتروشیمی انتظار ندارند که تغییرات عمده ای در نرخ ها و در روزهای آتی شاهد باشند، این در حالی است که به گفته این گروه با توجه به اینکه خریداری در بازار وجود ندارد، احتمال دارد فروشندگان حاضر به فروش کالاهای خود با کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی نسبت به روزهای گذشته باشند.

در بازار پی وی سی هم نبود خریدار طی دو روز گذشته، قیمت ها را در محدوده آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته نگهداشته و در نتیجه مبادلات کاملا متوقف شده است، این درحالی است که بیشتر فعالان بازار در انتظار ۱۲ مردادماه هستند و با نیم نگاهی به بازار ارز و سکه ترجیح می دهند از خریدهای خود بکاهند، در همین حال بیشتر خریدها در حد نیاز روزانه مصرف کنندگان انجام می شود و بیشتر خریدهای انباری متوقف شده است.

البته مشکلات واردات برخی از کالاها مانند پلی استایرن های انبساطی، DOP و منومر وینیل استات و ... هنوز در بازار وجود دارد و از این رو قیمت ها این کالاها همچنان با افزایش روبه رو است. در همین حال تولیدات اندک برخی از گریدهای پلی پروپیلن و عدم عرضه در بورس کالا هم توانسته بازار سیاه را برای این کالاها رقم بزند، به طوری که قیمت کوپلیمرهای R40 و R60 به ۷ تا ۸ هزارتومان در هر کیلو رسیده و بسیاری از مصرف کنندگان این کالاها را برای تولید لوله های صنعتی با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. این در حالی است که ماه گذشته پلی پروپیلن R40 شازند در بورس کالا با قیمت ۳ هزار و ۹۸۰ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که معامله گران سقف قیمت یعنی ۴ هزار و ۱۸۹ تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند. گر چه این کالاها به گفته فعالان بازار، مصرف زیادی ندارد، اما به هر حال با وجود مشتری های خاص و شکل گرفتن بازار سیاه خرید و فروش این کالاها، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد شده است. به عقیده واردکنندگان در حاضر هزینه های واردات افزایش دوبرابری داشته و به این ترتیب واردات برای آنها به صرفه نیست، این گروه به هزینه بارگیری کانتینر که به ۲۴۰۰ دلار رسیده اشاره می کنند و دلیل عمده افت واردات را افزایش هزینه ها می دانند. این در حالی است که صادرات هم به گفته آنها با چالش عدم عبور و مرور کشتی ها مواجه است.

به گفته پناهی، تاجر بازار پتروشیمی با توجه به اینکه سیاست های دولت جدید هنوز کاملا مشخص نیست، بیشتر معامله گران با سردرگمی و بلاتکلیفی مواجه هستند و در انتظار اعلام کابینه دولت جدید به سر می برند. با این حال افت قیمت دلار که تا مرز ۳ هزار و ۹۰ تومان در امروز رسید برخی از فعالان بازار را به کاهش قیمت دلار زیر مرز ۳ هزارتومان خوشبین کرده است. با این حال عده ای از معامله گران در بازار پتروشیمی افت قابل توجه قیمت ها را با توجه به تغییرات جزیی نرخ های پایه برای عرضه محصولات در هفته جاری انتظار ندارند.

ارسال نظر