کد خبر : 3687

متانول ارزان می شود؟

images (12)

پتروتحلیل- کتایون دارابی: مبادلات محصولات شیمیایی امروز در بورس کالا به عقیده بسیاری از فعالان اقتصادی روز خوبی را پشت سر گذاشت، به طوری که جوش شیرین و کربنات های سبک و سنگین شیراز، متانول فن آوران، منو اتیلن گلایکول، منومر وینیل استات و دی اتیل هگزانول شازند با سقف قیمت خریداری شدند.

به گفته باقری، مدیر کالایی کارگزاری بهمن بازار متانول در هفته های اخیر داغ شده است؛ چرا که بیشتر معامله گران معتقدند هستند قیمت این کالا بالاتر از نرخ آن در بورس کالا است، از سوی دیگر در بازار داخل هم امروز متانول با نرخ یک هزار و ۱۳۰ تومان توسط تاجران پیشنهاد شد، این در حالی است که قیمت پایه متانول در بورس کالا ۷۸۳ تومان در هر کیلو است که امروز متانول فن آوران با سقف قیمت یعنی ۷۸۵ تومان پیش از برگزاری مجمع این پتروشیمی خریداری شد، البته متانول زاگرس و شیراز با نرخ پایه معامله شدند. در همین حال کارشناسان بازار متانول معتقدند؛ سهام پتروشیمی زاگرس و فن آوران در بورس اوراق آینده خوبی دارد، این در حالی است که امروز در بورس اوراق هم پتروشیمی زاگرس با صف خرید همراه بود، با این حال به گفته باقری، احتمال افت قیمت در بازار متانول وجود دارد.

از سوی دیگر در این روز مانند ماه های گذشته جوش شیرین و کربنات های سبک و سنگین هم با سقف قیمت خریداری شدند، جوش شیرین شیراز که در این روز با حجم ۵۰۰ تن و قیمت ۷۴۶ تومان عرضه شده بود با قیمت ۷۸۳ تومان خریداری شد، نرخ این کالا در بازار داخل ۱۵۰۰ تومان در هر کیلو است. برخی از معامله گران می گویند: احتمال دارد با توجه به کاهش و افزایش حجم عرضه های جوش شیرین در بورس کالا، پتروشیمی شیراز فروش خارج از بورس کالا داشته باشد.

البته اوره سازان در هفته های اخیر برخلاف تولیدکننده های متانول روزهای خوبی را سپری نمی کنند و بیشتر تناژهای عرضه پتروشیمی رازی، خراسان، شیراز و کرمانشاه وارد مچینگ می شود. البته امروز اوره صنعتی کرمانشاه، شیراز و رازی خریداری نداشتند. برخی از معامله گران می گویند: احتمال می رود فروش خارج از بورس اوره سازان با نرخ پایین تر انجام می شود به همین دلیل رغبتی برای خرید از بورس وجود ندارد.

در همین حال منو اتیلن گلایکول شازند هم در این روز که با نرخ ۲ هزار و ۲۴۰ تومان و تناژ ۵۵۰ تن عرضه شده بود با سقف قیمت یعنی ۲ هزار و ۳۵۲ تومان توسط معامله گران خریداری شد، اما منواتیلن گلایکول مارون که با تناژ ۲ هزارتن عرضه شده بود وارد زمان مچینگ شد. این در حالی است که نرخ منواتیلن گلایکول در بازار داخل در محدوده ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو توسط معامله گران پیشنهاد می شود. از سوی دیگر منومر وینیل استات و دی اتیل هگزانول شازند هم در این روز با سقف قیمت خریداری شدند.

البته فعالان بازار پتروشیمی احتمال می دهند که نرخ های پایه محصولات برای عرضه در هفته آینده تغییر خواهد کرد، این در حالی است که یک مقام آگاه از تغییر قیمت برخی از محصولات خبر می دهد و تغییرات کلی را به هفته آتی مربوط می داند. با این حال به گفته کارشناسان بازار تغییرات قیمت پایه گر چه می تواند بر بازار پلیمرها تاثیر زیادی بگذارد، اما این تاثیر بر بازار شیمیایی ها اندک خواهد بود.

ارسال نظر