کد خبر : 3443

پتروشیمی شیراز؛ جذاب برای خریداران بورسی

nightrefinery

پتروتحلیل- گر چه امروز در رینگ شیمیایی مانند هفته های گذشته برخی از کالاها که با اختلاف قیمت در بازار نقدی و بورس مواجه هستند با سقف قیمت خریداری شدند، اما قیمت برخی از محصولات شیمیایی با وجود تشدید رکود و عدم تقاضا در بازار داخلی با روندی نزولی همراه بود. البته در این روز جوش شیرین، کربنات های سدیم سبک و سنگین شیراز، متانول، منواتیلن گلایکول و منومر وینیل استات با سقف قیمت توسط کارگزاران خریداری شدند.

به گفته کارشناسان، بازار محصولات شیمیایی با توجه به اختلاف قیمت بالای برخی از کالاها در بازار نقدی و بورس کالا با تقاضای بالایی روبه رو است، مثلا جوش شیرین طی ماههای گذشته به دلیل اختلاف قیمت چشمگیر در بازار نقدی و بورس با سقف قیمت خریداری شده است. امروز هم این کالا که با نرخ پایه ۷۴۶ تومان عرضه شده بود با قیمت ۷۸۳ تومان خریداری شد، حال آنکه نرخ این کالا در بازار داخل ۱۴۰۰ تومان در هر کیلو است. متانول شیراز، فن آوران و زاگرس هم در این روز به ترتیب با قیمت های ۸۲۲، ۸۰۰ و ۸۲۲ تومان معامله شدند. قیمت متانول هم در این روز و در بازار داخل ۹۷۰ تا ۱۰۰۰ تومان توسط تاجران پیشنهاد شد.

البته اوره در این روز با عدم استقبال خریداران مواجه شد، اوره صنعتی رازی خریداری نداشت و اوره شیراز و خراسان هم با نرخ پایه خریداری شده و بخشی از آن هم وارد زمان مچینگ شد. از سوی دیگر منو اتیلن گلایکول شازند و مارون هم در این روز سقف قیمت را تجربه کرد، اما منو اتیلن گلایکول فرسا شیمی با نرخ پایه خریداری شد و بخشی از آن هم وارد زمان مچینگ شد. به گفته باقری، مدیرکالایی کارگزاری بهمن، عدم تحویل به موقع شرکت فرسا شیمی سبب شده تا معامله گران کمتری را جذب کند، به طوری که محموله های فروخته شده این شرکت طی ۳ هفته گذشته هنوز به خریداران تحویل داده نشده است و با توجه به اینکه معامله گران به این کالا نیازمند هستند ترجیح می دهند با نرخ بالاتر اقدام به خرید منواتیلن گلایکول از تولیدکننده های دیگر کنند.

با این حال کارشناسان بازار معتقدند؛ در حال حاضر متغیر قدرتمندی برای تغییر روند بازار وجو ندارد و روند قیمت ها بیش از هر زمانی به نرخ های جهانی بستگی دارد. این در حالی است که روز سه شنبه بازار محصولات پلیمری با افزایش حجم خریدها مواجه بود، گر چه برخی از معامله گران این موضوع را متاثر از اخبار پشت پرده پتروشیمی ها عنوان می کردند، اما تعدادی از فعالان اقتصادی هم این موضوع را به کاهش حجم تعداد زیادی از محموله ها مربوط می دانند و معتقدند؛ عرضه ها در بورس کالا می تواند تاثیر به سزایی بر بازار داخل داشته باشد و از این رو اعلام کاهش عرضه ها برخی بازارسازی ها را تسهیل می کند و به این ترتیب نوسان گیران به راحتی می توانند از فرصت به وجود آمده استفاده کنند.

در همین حال امروز بازار محصولات پلیمری در اولین روز ماه رمضان، با آرامش دنبال شد و قیمت ها تغییر محسوسی نداشتند، البته تنها پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ و پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ که روز سه شنبه با رقابت کارگزاران روبه رو شده بودند، با افزایش ۸۰ تا ۹۰ تومانی مواجه شدند. برخی از معامله گران می گویند: در روز سه شنبه و در بازار داخل برخی از معامله گران قیمت این کالاها را تا مرز ۴ هزارتومان به دلیل اعلام کاهش عرضه ۰۲۰ تا مرز ۷۰۰ تن، افزایش دادند و همین موضوع سبب شد تا معامله گران برای این کالاها که طی هفته های گذشته وارد زمان مچینگ می شدند، رقابت کردند.

با این حال کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ احتمال نمی رود بازار پتروشیمی با توجه به قرار گرفتن در ماه رمضان تغییرات زیادی را در هفته های آتی داشته باشد، گر چه برخی از معامله گران می گویند: اخباری مبنی بر افزایش قیمت های پایه در هفته آتی شنیده اند، اما این خبرها تایید نشده است. به گفته این گروه اگر قیمت های پایه افزایش یابد، باید در انتظار تحرکات بیشتر در بازار داخل هم باشیم. از سوی دیگر مدیر کالایی کارگزاری بهمن معتقد است که بازار ارز منفی خواهد شد و احتمال دارد دلار تا مرز ۳ هزارتومان و کمتر از آن هم کاهش یابد و سپس به ثباتی اقتصادی برسد.

ارسال نظر