کد خبر : 3202

امید معامله گران به اختلاف قیمت ها

commodity stock

پتروتحلیل- کتایون دارابی: گر چه نرخ های پایه اکثر محصولات پتروشیمی در هفته جاری با افزایش در بورس کالا روبه رو شد، اما هنوز با وجود رشد قیمت ها در بازار داخل به همین واسطه، رکود ادامه دارد و بسیاری از معامله گران ترجیح می دهند احتیاط کنند.

این در حالی است که روز سه شنبه هفته جاری تنها گریدهای پلی اتیلن ترفتالات BG ها و SBR1502 و SBR1712 بندرامام و پی وی سی گرید ۵۷ و ۷۰ پتروشیمی آبادان با سقف قیمت خریداری شدند، همچنین کارگزاران برای خرید پلی اتیلن سنگین EX3 امیرکبیر و آف گرید شازند، پلی اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ و پلی پروپیلن EP440 جم با یکدیگر به رقابت پرداختند. به گفته معامله گران اختلاف قیمت ها این کالاها در بورس و بازار یکی از دلایل مهمی است که خریداران را به رقابت وامی دارد.

در همین حال ورود پی وی سی بندرامام برای دومین هفته متوالی به مچینگ از موضوعاتی بود که بسیاری از معامله گران را متقاعد کرد که بازار پتروشیمی همچنان در رکود به سر می برد و بسیاری از سرمایه گذاران از این بازار خارج شده و به بازار سهام جذب شده اند. پویان دارابی، مدیر کالایی کارگزاری آتی ساز بازار در این باره می گوید: نوسانات نرخ دلار و همچنین کاهش صادرات در یکی دو هفته اخیر بازار را به سمت رکود سوق داده است، همچنین معامله گرانی که به افت و خیز قیمت دلار اطمینان ندارند حاضر به ریسک کردن نیستند و از این رو از بازار پتروشیمی خارج شده و وارد بازار سهام شده اند و تا زمانی که اطمینان به بازار برنگردد و قیمت دلار تثبیت نشود، بازار پتروشیمی در این وضعیت خواهد ماند.

این در حالی است که با وجود افزایش قیمت برخی از محصولات در بورس کالا و بازار داخل، تعدادی از بازاریان به سکوت در بازار پتروشیمی اشاره می کنند و معتقدند؛ برخی از معامله گران متاثر از رشد قیمت پایه برخی از محصولات در بازار داخل پیشنهادهای خود را افزایش دادند، به طوری که قیمت گریدهای متفاوت پلی اتیلن ترفتالات در روز چهارشنبه و در بازار داخل به مرز ۴ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید، به همین دلیل برخی از تاجران، قیمت های پشنهادی را واقعی و دقیق نمی دانستند.

در همین حال رینگ شیمیایی هم در روز چهارشنبه با آرامش بیشتری به کار خود پایان داد، به طوری که مانند هفته های اخیر اختلاف قیمت جوش شیرین و کربنات های شیراز، متانول زاگرس و دی اتیلن گلایکول شازند و مارون در بورس و بازار نقدی سبب شد تا معامله گران این کالاها را با سقف قیمت خریداری کنند، در عین حال منومر وینیل استات و دی اتیل هگزانول شیراز هم با رقابت معامله شدند. این در حالی است سودکاستیک با توجه به افت ۱۲ تومانی قیمت پایه باز هم با عدم استقبال معامله گران روبه رو شده و بخش زیادی از عرضه های این کالا وارد زمان مچینگ شد.

با این حال در هفته های اخیر در رینگ پتروشیمی بیش از هر چیزی تفاوت قیمت ها در بازار و بورس کالا انگیزه ای برای خرید معامله گران است و از این رو بیشتر خریداران حاضر نیستند مابقی کالاها را در رقابت معامله کنند و به همین دلیل بیشتر کالاها وارد مچینگ می شوند و جالب اینجاست که پیش تر در زمان مچینگ خریداران با رغبت این کالاها را خریداری می کردند، اما در هفته جاری پی وی سی بندرامام در زمان مچینگ ماند و خریداری نداشت، حال آنکه هفته گذشته معامله گران این کالا را در مچینگ خریداری کردند.

البته همچنان ابهام در خصوص آینده بازار ارز و اتفاقات سیاسی، تحریم های اقتصادی و ... وجود دارد و از این رو بیشتر معامله گران در سردرگمی به سر می برند و با خرید کالاهایی که با اختلاف قیمت در بورس و بازار روبه رو هستند سعی می کنند از این بازار خارج نشوند. از سوی دیگر افرادی که در شرایط فعلی ترجیح می دهند از بورس با قیمت های پایه خریداری کنند، معامله گرانی هستند که اعتقادی به افت قیمت دلار در بازار ارز ندارند و کسری بودجه و تحریم های اقتصادی را نگران کننده عنوان می کنند.

ارسال نظر