کد خبر : 2685

نگاه فعالان بازار به قیمت‌های‌پایه دوخته شد

images

پتروتحلیل- کتایون دارابی: با وجود کاهش تقاضا در بازار شیمیایی ها، باز هم مبادلات امروز رینگ شیمیایی با سقف قیمت برای برخی از کالاهای خاص دنبال شد، به طوری که مانند هفته های گذشته جوش شیرین، کربنات های سدیم سبک و سنگین، منومر وینیل استات، متانول فن آوران و حلال ۴۰۲ تبریز با سقف قیمت معامله شدند.

با این حال همچنان نگاه فعالان بازار پتروشیمی به احتمال افت قیمت های پایه با شروع ماه جدید هستند و از این رو بازار محصولات پلیمری هم در این روز با افت قیمت ها به کار خود پایان داد. از سوی دیگر نزدیکی به ماه رمضان هم سبب شده تا معامله گران برای ورود به مبادلات با احتیاط بیشتری اقدام کنند. البته در هفته جاری نرخ جوش شیرین هم در بازار داخل با افتی معادل ۱۰۰ تومان روبه رو شد. به گفته باقری، مدیر معاملات کالایی کارگزاری بهمن، با توجه به افزایش عرضه جوش شیرین در هفته جاری، افت قیمت این کالا در بازار رخ داده است. عرضه های ۵۰۰ تنی پتروشیمی شیراز در هفته های اخیر تا ۱۰۰۰ تن هم افزایش را نشان داد. با این حال بسیاری از معامله گران معتقدند؛ افزایش عرضه ها به صورت موردی در خصوص جوش شیرین رخ می دهد، اما دنباله دار نیست و از این رو با توقف افزایش عرضه ها در بورس کالا، دوباره قیمت جوش شیرین در بازار افزایش خواهد یافت.

کربنات های سدیم سبک و سنگین هم مانند جوش شیرین با توجه به اختلاف قیمت چشمگیر در بازار داخل و بورس کالا امروز با سقف قیمت و جمعا با تقاضایی ۱۴ هزارتنی روبه رو بودند.منومر وینیل استات هم به گفته معامله گران با توجه به کمبود عرضه در بورس کالا با تقاضای ۴ هزارتنی در هر ماه روبه رو است و به همین دلیل با سقف قیمت خریداری می شود. این در حالی است که تعرفه ۱۵ درصدی واردات این کالا به داخل کشور یکی از دلایلی است که واردکنندگان این کالا را از واردات آن منصرف می کند.

در همین حال امروز متانول فن آوران هم کالایی بود که با سقف قیمت معامله شد، اما متانول شیراز وارد زمان مچینگ شد. گفته می شود تحویل و بارگیری ضعیف متانول در پتروشیمی شیراز یکی از دلایل عدم استقبال خریداران از این کالاست. با این حال برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ در حال حاضر اختلاف قیمت ها در بازار شیمیایی ها بسیار زیاد شده و از این رو دلالان بیشتری وارد این بازار شده اند، از سوی دیگر سیستم بهین یاب هم به نوسان گیران این فرصت را داده است که کد معاملاتی خریداری کرده و یا با تولیدکنندگان شراکت کنند و به این ترتیب به گفته بسیاری از کارشناسان بازار تولیدکنندگان هم توانسته اند از بهین یاب به نفع خود برای فروش کالاهایشان در بازار داخل سود ببرند.

در همین حال موضوعی که در روزهای اخیر بیش از هر چیز دیگری بر بازار پتروشیمی اثر گذاشته، جو روانی موجود در بازار ارز و سکه است که بسیاری از معامله گران را با تردیدهای فراوانی روبه رو کرده و آنها را به دو دسته تقسیم کرده است، معامله گرانی که اعتقاد دارند نمی توان بازار پتروشیمی را در آینده پیش بینی کرد و عده ای دیگر که معتقدند؛ بازار درگیر ثبات خواهد بود، اگر قیمت های پایه نوسان زیادی را تجربه نکند. با این حال انتشار اخباری در دو روز گذشته مبنی بر افت قیمت های پایه با شروع ماه جدید، بازار پتروشیمی را با افت قیمت ها روبه رو و بیشتر معامله گران را در بازار پلیمرها تبدیل به فروشنده کرد. از این رو بیشتر نگاهها به اعلام نرخ های پایه از سوی بورس کالا دوخته شده است.

ارسال نظر