کد خبر : 2493

بازارپتروشیمی‌پس‌از انتخابات‌ریاست‌جمهوری

Question-Mark

پتروتحلیل- کتایون دارابی: گر چه انتخاب روحانی در یکی دو روز گذشته توانست بازار سکه، ارز و بورس اوراق بهادار را با نوسانات قیمتی روبه رو کند، اما بازار پتروشیمی به انتشار خبرهای سیاسی در دو روز گذشته واکنشی نشان نداده است و همچنان با مبادلاتی ضعیف دنبال می شود. قیمت محصولات پتروشیمی هم کماکان بدون تغییر و با نوسانات اندک روبه رو بوده، به طوری که بسیاری از تاجران از سکوت بازار پتروشیمی بیش از سال های گذشته در این ماه خبر می دهند.

اسماعیلی، تحلیل گر بازار پتروشیمی در این باره می گوید: انتخاب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سکه و ارز تاثیر به سزایی داشت، اما دوباره امروز سیگنال های برگشت قیمت ها مشاهده شد، به طوری که قیمت دلار که تا مرز ۳ هزار و ۴۰۰ تومان هم پایین آمده بود، امروز دوباره به سطح ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشت. اما با توجه به اینکه قیمت گذاری در بازار پتروشیمی ارتباط مستقیمی به بازار ارز آزاد ندارد، شاهد تغییر خاصی در یکی دو روز گذشته نبوده ؛ چرا که ارز مبادله ای هم تغییری نداشته است.

البته به گفته این تحلیل گر با توجه به اینکه شعار رییس جمهور جدید در تبلیغات ریاست جمهوری، توسعه صنایع پایین دست و میانی بوده است، انتظار فعالان این حوزه بهبود شرایط در آینده است و طبیعتا اگر توسعه در صنایع پایین دست و میانی رخ دهد، شاهد رونق در صنعت پتروشیمی خواهیم بود.

به گفته اسماعیلی، رکود فعلی بازار پتروشیمی ناشی از ناشناختگی و سردرگمی سیاست های دولت فعلی از صنعت پتروشیمی است. از سوی دیگر تحریم های اقتصادی و تعاملات اندک با کشورهای دیگر هم بر رکود موجود بی تاثیر نبوده است. با این حال با نگاه جدید و وعده هایی که به صنایع پایین دست و میانی داده شده دلیلی برای ادامه رکود در بازار پتروشیمی وجود ندارد و احتمال دارد که بازار پتروشیمی دوباره با تحرک در آینده مواجه شود.

این در حالی است که طی دو روز اخیر رکود در بازار پتروشیمی ادامه دار شده و قیمت ها هم تغییر بسیار اندکی داشته است، از این رو بیشتر تاجران انتظار ندارند که تا پایان ماه خرداد تغییر خاصی در بازار مشاهده شود، از سوی دیگر احتمال تغییر قیمت های پایه هم در بورس کالا بسیار ضعیف است. برخی از تاجران معتقدند؛ بازار پتروشیمی به احتمال زیاد از اواسط تیر و اوایل مردادماه دوباره با تحرک بیشتری روبه رو خواهد شد.

با این حال رسول پناهی، تاجر بازار پتروشیمی در این باره می گوید: انتخاب روحانی در صورتی می تواند بر بازار پتروشیمی تاثیر بگذارد که بازار ارز با نوسان رو به پایین قیمت ها در دراز مدت روبه رو شده و به این ترتیب ارز مبادله ای کاهش یابد، در آن صورت می توان انتظار داشت که قیمت ها در بازار پتروشیمی هم اندکی تعدیل پیدا کند، در غیر این صورت در حال حاضر قیمت های محصولات پتروشیمی با توجه به بازارهای جهانی و قیمت های پایه منطقی به نظر می رسد که احتمال تغییر قیمت ها ضعیف است، مگر اینکه در بازارهای جهانی و بورس کالا تغییر خاصی داشته باشیم.

البته برخی از کارشناسان، انتظار دارند قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی با ثبات دنبال شود، گر چه این گروه به پارادوکس موجود به دلیل افزایش اندک قیمت نفت اشاره می کنند، اما معتقدند تحلیل ها نشان از ثبات و نوسان اندک قیمت ها دارد.

ارسال نظر