کد خبر : 2353

جدال بازرگانی پتروشیمی باکاهش قیمتها!

1_634827956983218730_s

پتروتحلیل- کتایون دارابی: مبادلات امروز رینگ پتروشیمی با دو تغییر عمده در قیمت پایه برخی از محصولات پلیمری و تناژ عرضه پلی اتیلن های سبک هلدینگ خلیج فارس همراه بود. به طوری که برگزاری جلسه ای در بورس کالا با حضور نماینده هلدینگ خلیج فارس منتهی به افزایش عرضه پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ و پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ شد، این کالاها که در هفته های گذشته همواره با عرضه ای بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن مواجه بودند، امروز به میزان ۲ هزارتن عرضه شدند. از این رو معامله گران با توجه به افزایش عرضه ها ۰۲۰ را با نرخ پایه و ۰۰۷۵ را در رقابت خریداری کردند.

البته در این روز دومین رده افزایش قیمت پایه متعلق به همین دو کالا بود و جالب اینجاست که این دو کالا پس از تغییر مرجع نرخ گذاری از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بازرگانی پتروشیمی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند، اما با فشار تعزیرات قیمت این کالاها اندکی تعدیل شد، اما امروز معامله گران دوباره شاهد افزایش قیمت این کالاها به میزان ۱۳۶ تومان در هر کیلو بودند، اما این دو کالا هفته گذشته ۲۲۶ تومان در هر کیلو کاهش نرخ را تجربه کرده بودند.

در همین حال امروز SBR1502 , ُُSBR1712، پلی اتیلن های ترفتالات گرید BG، گریدهای متفاوت پی وی سی و بخشی از تناژ عرضه EX3 پتروشیمی امیرکبیر با سقف قیمت معامله شدند. البته در این روز بیشترین افزایش قیمت متعلق به گریدهای متفاوت پی وی سی بود، به طوری که پی وی سی S70 پتروشیمی آبادان ۲۳۷ تومان نسبت به هفته گذشته و S65 بندرامام، اروند و غدیر هم ۲۱۴ تومان در هر کیلو گران شدند. با این حال ۶ هزارتن از عرضه ۱۲ هزارتنی بندرامام سقف قیمت را تجربه کرد، پی وی سی غدیر با رقابت خریداری و پی وی سی اروند هم وارد زمان مچینگ شد. S70 آبادان هم گر چه سقف قیمت خورد اما تردید در خصوص ثبت سقف قیمت در میان معامله گران مشاهده می شد.

از سوی دیگر در این روز بخشی از عرضه پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ طبق پیش بینی ها وارد زمان مچینگ شد، به گفته باقری، مدیر کالایی کارگزاری بهمن کاهش سهمیه پروانه های بهره برداری یکی از دلایلی بود که این کالا وارد زمان مچینگ شد. به عقیده وی مابقی این کالا در زمان مچینگ توسط معامله گران خریدرای خواهد شد.

البته در این روز پلی اتیلن های سنگین بادی، تزریقی، پلی پروپیلن ها، پلی استایرن های معمولی و مقاوم و پلی اتیلن های سبک خطی بدون تغییر قیمت های پایه برتابلوی مبادلات ثبت شدند. با این حال همچنان نوسان قیمت های پایه در بورس کالا موضوعی است که بیشتر معامله گران و کارشناسان این بازار را درگیر خود کرده است. گر چه پیش تر بازرگانی پتروشیمی اعلام کرده بود که نرخ های پایه ماهانه اعلام می شود، اما امروز باز هم تغییر قیمتی داشتیم، البته بازرگانی پتروشیمی اعلام کرده بود که اگر قیمت ها در بازارهای جهانی افزایش یافت، طی یک ماه اعمال نمی شود، اما کاهش اعمال خواهد شد.

با این حال امروز گفته دیگری از سوی بازرگانی پتروشیمی منتشر شد؛ اگر افزایش یا کاهش قیمت ها طی یک ماه بیش از ۵ درصد باشد، قیمت های پایه به صورت هفتگی اعلام خواهد شد. اتفاقی که به گفته بسیاری از کارشناسان، بازار پتروشیمی را با نوسانات زیاد و سردرگمی مواجه می کند. معامله گران هم معتقدند؛ نوسانات بیش از حد قیمتی در بورس کالا، برنامه ریزی سرمایه گذاران را دستخوش تلاطم کرده و دلالان بیشتری را به رینگ پتروشیمی وارد خواهد کرد. این در حالی است که بیشتر مصرف کنندگان واقعی از این بازار رانده خواهند شد و به بازار داخل وارد می شوند.

از سوی دیگر عدم اعلام مرجع مشخصی برای نرخ گذاری محصولات پتروشیمی هم موضوعی است که همواره از سوی کارشناسان برای شفافیت بازار و عدم بلاتکلیفی خریداران مطرح می شود، اما هیچگاه به این موضوع توجهی نشده است. با این حال امروز بازار آزاد محصولات پلیمری بدون تغییرات خاص به کار خود پایان داد. بیشتر معامله گران معتقدند؛ نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات احتیاط معامله گران را افزایش داده است. گر چه در این روز بازار پی وی سی پس از چند روز افت قیمت متاثر از افزایش عرضه ها روبه رو بود، اما تغییر قیمت ها در بورس کالا توانست بازار را به سمت رشد قیمت ها هدایت کند.

در همین حال تعداد زیادی از معامله گران این بازار اعتقاد دارند که تا پیش از برگزاری انتخابات، بازار با نوسانات اندک و متاثر از قیمت های پایه در بورس کالا به کار خود ادامه خواهد داد.

ارسال نظر