کد خبر : 2189

انتخابات، بازار پتروشیمی را به کجا می برد؟

entekhabat

پتروتحلیل- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی در حالی با سکوت و تغییرات اندک قیمتی همراه است که نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری بیش از هر زمانی توانسته احتیاط معامله گران را افزایش دهد. از سوی دیگر بازار پتروشیمی هنوز کاملا از تعطیلات روزهای اخیر خارج نشده است و بیشتر تاجران در این روز رغبتی به انجام مبادلات نداشتند.

این در حالی است که مبادلات مچینگ رینگ پتروشیمی هم که هفته گذشته پیش از تعطیلات انجام شده بود به امروز موکول شد و به این ترتیب تعداد زیادی از کالاها با عدم استقبال خریداران روبه رو شدند. به طوری که محلول آمونیاک و کریستال ملامین خراسان، اسید استیک فن آوران، سودکاستیک بندرامام ، اروند و آبادان، گوگرد نفت شیراز، اسلاک وکس نفت بهران، پی وی سی ۶۵ اروند، حلال ۴۰۲ اصفهان، وکیوم باتوم نفت بندرعباس و پلی اتیلن های سنگین بادی بندرامام خریداری نداشتند.

به گفته باقری، مدیر کالایی کارگزاری بهمن، برخلاف سال های گذشته بازار وکیوم باتوم و قیر وارد رکود شده است. با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری، همچنین توقف پروژه های راه سازی و از سوی دیگر افزایش دوبرابری قیمت ها که در بازار قیر و وکیوم باتوم پیش تر شاهد آن بودیم، بازار این کالاها را با رکود مواجه کرده است.

این در حالی است که پیش بینی ها در بازار پتروشیمی بسیار دشوار شده است و از سوی دیگر تشدید تحریم ها هم نگرانی های زیادی را در میان فعالان این حوزه افزایش داده است، با این حال برخی از کارشناسان بازار با توجه به مواضع یکسان کاندیداهای ریاست جمهوری انتظار ندارند در آینده اتفاقات خاصی در حوزه سیاست و اقتصاد رخ دهد. به گفته این گروه کنترل نرخ ارز در هفته های اخیر انجام شده به آرامش بازار پتروشیمی هم کمک کرده است، با این حال باید دید که این نظارت ها و کنترل ها تا چه زمانی می تواند ادامه دار شود.

البته در این روز بازار پی وی سی اندکی با افت قیمت ها همراه بود. به گفته بکایی، تاجر بازار پی وی سی با توجه به افزایش عرضه مجتمع های تولیدکننده پی وی سی و همچنین خاتمه صادرات این مجتمع ها و انتظار آنها برای تمدید مجوز صادراتشان، اندکی قیمت ها را در مسیر نزولی قرار داد. این در حالی است که میزان عرضه پی وی سی بندرامام هم با افزایش روبه رو شده است.

ارسال نظر