کد خبر : 2144

بورس و بازار در دو مسیر متفاوت!

image_news_20544

پتروتحلیل- کتایون دارابی: شروع تعطیلات توانست بر مبادلات برخی از کالاها در رینگ پتروشیمی تاثیر بگذارد، به طوری که تعداد قابل توجهی از محصولات پلیمری در این روز با سقف قیمت معامله شدند. پلی اتیلن های ترفتالات، پی وی سی ۷۰ آبادان و ۶۵ بندرامام، پلی اتیلن های ۲۴۲۰ امیرکبیر، ۰۲۰ و ۰۰۷۵ بندرامام، پلی پروپیلن ۴۴۰ و پلی پروپیلن R40 شازند با سقف قیمت توسط کارگزاران خریداری شدند.

البته در این روز با توجه به شروع تعطیلات حجم و تعداد عرضه ها قابل توجه بود. گر چه در این روز نرخ های پایه با افت مواجه شد، اما اکثر کالاها به نرخ های پیش از گرانی بازنگشت، به این ترتیب امید به ارزانی محصولات پلیمری با وجود کاهش قیمت های پایه پس از مبادلات به فراموشی سپرده شد؛ چرا که در بازار آزاد قیمت های محصولات پلیمری تغییری نکرد و حتی نگرانی از افزایش قیمت ها در آینده هم اوج گرفت.

این در حالی است که موضوع صادرات محصولات پتروشیمی هم در بازار مطرح است. پویان دارابی، مدیر کالایی کارگزاری آتی ساز بازار در این باره می گوید: در حال حاضر مجتمع های پتروشیمی فشار زیادی را در خصوص کاهش صادرات تحمل می کنند و این موضوع توانسته بر سهام شرکت های پتروشیمی تاثیر زیادی بگذارد. به گفته وی در ماههای گذشته حجم زیادی از عرضه ها در رینگ پتروشیمی وارد زمان مچینگ می شوند و بررسی عرضه ها و خریدها می تواند به راحتی مازاد عرضه ها را مشخص کرده و براساس آنها مجوز صادرات داده شود. به گفته این کارشناس مثلا در ماه گذشته حجم زیاد تولید پلی اتیلن های سنگین مجتمع های تولیدکننده را با انباشت کالا مواجه کرده است.

از سوی دیگر برخی از معامله گران با توجه به نوسانات قیمت دلار و آینده نامعلوم صادرات محصولات پتروشیمی از پیش بینی آینده این بازار خودداری می کنند. در همین حال عده ای دیگر از فعالان این بازار هم به افزایش سرمایه گذاری اشاره کرده و می گویند: با توجه به نوسانات مثبت دلار، بیشتر معامله گران ترجیح می دهند نقدینگی خود را تبدیل به کالا کرده و در انتظار آینده باقی بمانند. این در حالی است که نگرانی از اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری هم می تواند بر بازارهای کالایی بیش از پیش تاثیر بگذارد.

برخی از معامله گران این موضوع را با عدم تاثیرپذیری بازار داخلی پتروشیمی از بورس کالا در روزهای اخیر توجیه می کنند؛ چرا که پیش تر نوسان قیمت ها در رینگ پتروشیمی تاثیر زیادی بر بازار داخل داشت، اما در هفته جاری و با افت قیمت های پایه، نرخ های محصولات پلیمری در بازار آزاد تغییری نکرد و این موضوع به گفته عده زیادی از فعالان بازار نشان از روال درست و منطقی بازار دارد تا بورس کالا.

البته عده ای از معامله گران هم عدم تاثیرپذیری بازار داخل از بورس را به تعطیلات پیش روی بازار نسبت می دهند و اعتقاد دارند؛ در بازار داخل محصولات پلیمری به کف قیمت خود نزدیک شده اند و از این رو افت بیشتر قیمت ها بعید به نظر می رسد، این در حالی است که خریدارانی که در هفته گذشته محصولات پلیمری را با نرخ های بالاتر خریداری کرده اند، حاضر به فروش کالاهای خود با قیمت ها ارزان تر از هفته گذشته نیستند و در انتظار فرصتی مناسب برای فروش کالاهای خود هستند.

ارسال نظر