کد خبر : 1732

عاقبت افزایش قیمت ها در بازار پتروشیمی

012

پتروتحلیل- کتایون دارابی: مبادلات رینگ پتروشیمی امروز در حالی پی گرفته شد که سه عامل مهم توانست حجم تقاضا را نسبت به هفته گذشته افزایش دهد. تحرک در بازارهای جهانی، رشد قیمت دلار و همچنین شارژ سهمیه پروانه های بهره برداری با توجه به قرار گرفتن در ابتدای ماه سبب واکنش معامله گران شد. به طوری که محصولات بیشتری نسبت به هفته گذشته با سقف قیمت خریداری شدند.

گریدهای متفاوت پی وی سی،پلی ترفتالات، پلی پروپیلن ها، پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ و پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ بندرامام با سقف قیمت معامله شدند. به گفته پویان دارابی، مدیر کالایی کارگزاری آتی ساز بازار، یکی از دلایل رشد تقاضا برای پلی اتیلن سبک، پلی پروپیلن ها، پی وی سی و پلی اتیلن ترفتالات ، عرضه های پایین مجتمع های پتروشیمی بود که خریداران بیشتری را به بازار جذب کرد. در عین حال امروز حجم تقاضا برای خرید پلی اتیلن های سنگین پایین بود؛ چرا که میزان عرضه مازاد بر تقاضا بود.

البته در این روز نرخ پی وی سی نسبت به آخرین معامله در بورس کالا با توجه به رشد قیمت ها در بازارهای جهانی با ۱۱۰ تومان افزایش در هر کیلو مواجه شد و همین موضوع نیز خریداران بیشتری را به بازار پی وی سی کشاند. با این حال پی وی سی بندرامام، آبادان و غدیر سقف قیمت را تجربه کردند و تنها پی وی سی اروند به دلیل ضعف بارگیری با عدم استقبال معامله گران مواجه شد. البته پی وی سی ۶۵ بندرامام هم در حالی با سقف قیمت معامله شد که تحویل آن ماه آینده است و بارگیری این کالا هم متوقف شده است، از این رو تاجران نرخ مشخصی در بازار داخل برای این کالا عنوان نمی کنند و نگرانی از کمبود گاز VCM هم معامله گران بیشتری به خرید پی وی سی ترغیب کرد.

از سوی دیگر گریدهای متفاوت پلی اتیلن ترفتالات هم با توجه به فاصله قیمتی بورس و بازار نقدی که به ۵۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است برای معامله گران سود قابل توجهی را به ارمغان می آورد. در همین حال بازار نقدی در این روز به مبادلات بورس چشم دوخته بود و گر چه پس از پایان یافتن مبادلات اندکی نرخ ها افزایشی شد، اما این نرخ ها هنوز در بازار تثبیت نشده است.

بازار نقدی در این روز علاوه بر نگرانی از ادامه یافتن افزایش قیمت دلار، تشدید تحریم ها و نگرانی از تردد کشتی ها را هم بهانه ای دانست تا افزایش قیمت محصولات پلیمری را در فاصله کوتاهی از پایان مبادلات بورس، اعمال کند. با این حال بسیاری از کارشناسان، بازار پتروشیمی را مثبت ارزیابی می کنند و از این رو انتظار برای افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در آینده بیشتر از کاهش آن است.

ارسال نظر