کد خبر : 13569

روزهای سخت تولیدکنندگان

tolid-petroshimi

پتروتحلیل- با وجود آزادسازی قیمت ها در رینگ پتروشیمی و از بین رفتن فاصله قیمت اکثر محصولات پلیمری در بورس و بازار آزاد، شرایط هنوز برای تولیدکننده های این صنعت مطلوب نیست و مصرف کننده ها در بازار پتروشیمی محدود شده اند.

از سوی دیگر حجم مبادلات در رینگ پتروشیمی هم به میزان چشمگیری کاهش یافته و بسیاری از تولیدکنندگان باز هم ترجیح می دهند از بازار آزاد خرید کنند تا بورس کالا! فرار از مالیات بر ارزش افزوده به گفته بسیاری از تولیدکنندگان یکی از دلایل عدم خرید از رینگ پتروشیمی است. البته مشکلات مالی تولیدکنندگان را هم نمی توان نادیده گرفت.

سعید سلیمانی، کارشناس بازار پتروشیمی در این باره می گوید: خرید از رینگ پتروشیمی برای تولیدکننده مزیت ندارد، از سوی دیگربازار دچار رکود شده است و انتظار بهبود فعلا وجود ندارد.

این در حالی است که خریداران اندک بورس کالا ترجیح می دهند زمانی برای خرید اقدام کنند که کالاها وارد زمان مچینگ شوند. البته پس از آزاد سازی قیمت ها همچنان قوانین ثبت نام در سایت بهین یاب و داشتن پروانه بهره برداری وجود دارد که منطقی به نظر نمی رسد؛ چرا که خریداران با وجود شرایط رکودی حاضر به خرید از بورس نیستند.

یکی از تولیدکنندگان در خصوص رکود بازار پتروشیمی به خبرنگار پتروتحلیل می گوید: دولت همواره در حوزه پتروشیمی، به مجتمع های پتروشیمی توجه دارد تا به تولیدکنندگان صنایع پایین دست. اما بیشتر مجتمع های پتروشیمی با توجه به شرایط رکودی در حال صادرات به کشورهای دیگر با قیمت هایی پایین ترهستند.

وی همچنین به یکسانی قیمت ها در بورس و بازار آزاد اشاره و خاطر نشان می کند: در این شرایط کالاهای مجتمع ها با قیمت آزاد فروخته می شود و برخی از تولیدکننده ها برای فرارمالیاتی دیگر حاضر به خرید از بورس نیستند.

این وضعیت به شرکت هایی که کالاهای رقابتی دارند و مجبور هستند از بورس خرید کنند ضربه زیادی می زند؛ چرا که مجبورند ۸ درصد ارزش افزوده را از مشتریان خود دریافت کنند و این موضوع یعنی از دست دادن مشتری. در حالی که خرید از بازار آزاد یعنی نپرداختن ۸ درصد ارزش افزوده و عدم ثبت در صورت های مالی.

با این حال بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی انتظار ندارند در روزهای آتی بازار با بهبود مواجه شود.

ارسال نظر