کد خبر : 13000

شوک ادامه دار در بازار پتروشیمی

amirkabir3

پتروتحلیل- بازار پتروشیمی در هفته جاری تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار، افزایش قیمت حامل های انرژی و اعلام نرخ بنزین با رشد قیمت ها در بازار داخل و افزایش تقاضا در بورس کالا روبه رو بود.

افزایش قیمت دلار تا مرز ۳ هزار و ۳۰۰ تومان و پراکندگی شایعات در بازار پتروشیمی در خصوص تعمیرات برخی از مجتمع ها مانند بندرامام و شازند در هفته جاری سبب شد تا تقاضاها در رینگ پتروشیمی چه برای خرید محصولات پلیمری و چه برای خرید کالاهای شیمیایی نسبت به هفته گذشته رشد کند.

از سوی دیگر محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا با دلار مبادله ای بیشتر مجتمع های پتروشیمی را ترغیب به کاهش عرضه ها در بورس و افزایش صادرات می کند، این موضوع بازار پتروشیمی را در هفته جاری بیش از هر چیزی تحت تاثیر قرار داد و از این رو قیمت ها در بازار داخل با رشد چشمگیر مواجه کرد، اتفاقی که در مرحله اول هدفمندی یارانه ها نیز شاهد آن بودیم.

در همین حال شایعه تعمیرات مجتمع شازند و بندرامام و کاهش عرضه های این مجتمع ها در بورس نیز سبب شده تا پلی اتیلن های سبک با رشد قیمت بسیاری در بازار داخل روبه رو شوند. از این رو پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ در بازار داخل به نرخ ۵ هزار و ۴۲۰ تومان و پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ به ۵ هزار و ۵۳۰ تومان درهر کیلو رسیده است. این در حالی است که نرخ این کالاها در بورس ۴ هزار و ۹۲ تومان در هر کیلو است.

همچنین پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ هم در هفته جاری از کالاهایی بود که با افزایش چشمگیر قیمت روبه رو شده و در بازار داخل با رقم ۵ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد، این اتفاق در حالی رخ داد که عرضه ۲۰۹ شازند و امیرکبیر در بورس ۱۹ هزارتن بود و سقف قیمتی آن نیز به ۱۰ درصد افزایش یافته است. نرخ پایه این کالا در بورس ۴ هزار و ۱۵۸ تومان در هر کیلو است.

از سوی دیگر بازار پلی پروپیلن ها هم در روزهای اخیر داغ بوده، محصولات بادی هم در بورس با سقف قیمت خریداری شدند. اما عرضه پلی اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم متعادل بود و از این رو با رقابت کارگزاران مواجه و پلی اتیلن سنگین F7000 مهر هم با سقف قیمت معامله شد.

به گفته باقری، مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین به احتمال افزایش تقاضاها در معاملات هفته های آتی اشاره می کند و می گوید: بازار پلی اتیلن ها وضعیت مطلوبی ندارد و امکان دارد که آشفتگی در این بازار مانند مرحله اول هدفمندی یارانه ها تا مدت ها ادامه داشته باشد، از این رو کنترل این بازار ضروری برای کاهش سوءاستفاده ها ضروری به نظر می رسد.

البته در هفته جاری معامله محصولات شیمیایی هم دست کمی از پلیمری ها نداشت و با افزایش تقاضا روبه رو بود، به طوری که اسیداستیک ۴ هزارتن و کربنات سدیم سبک نیز ۱۰ هزارتن تقاضا را تجربه کرد. معامله گران محصولات شیمیایی نیز در این روز به کاهش حجم عرضه ها اشاره کرده و نگران افزایش بیش از حد قیمت ها در روزهای آینده هستند.

این در حالی است که سود کاستیک نیز با وجود افزایش سقف ۵ درصدی این کالا به ۱۰ درصد با سقف قیمت معامله شد. منومر وینیل استات شازند هم که تقریبا با رشد ۱۰۰۰ تومانی نرخ پایه روبه رو بود، حجم زیادی تقاضا داشت و به دلیل شایعه آغاز تعمیرات شازند با سقف قیمت معامله شد. البته بسیاری از مصرف کنندگان به افزایش قیمت این کالا طی یک هفته اعتراض داشته و حتی انجمن رنگ و رزین نامه ای در این خصوص به شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تعدیل نرخ این کالا ارسال کردند، اما در نهایت کمیته قیمت گذاری نرخ این کالا را تایید کرد.

با این حال بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ افزایش قیمت ها در شرایط فعلی و قبل از مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، همچنین اعلام نرخ بنزین و حامل های انرژی، منطقی نیست؛ چرا که بازار تحریک شده را دچار شوک کرده و به یک باره محصولات را با افزایش قیمت روبه رو می کند و در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قدرت و توان خود را برای مقابله از این شوک از دست داده و واحد تولیدی شان نابود خواهد شد.

البته در بازار پتروشیمی بیشتر معامله گران در انتظار افزایش دوباره قیمت ها پس از اعلام نرخ بنزین هستند و از این رو نگرانی شان بیش از روزهای دیگر افزایش یافته است.

ارسال نظر