کد خبر : 12669

بازار پتروشیمی در مسیر بازگشت

02

پتروتحلیل- بازار پتروشیمی به گمان برخی از فعالان این حوزه در حال بازگشت است.

گر چه مبادلات روز دوشنبه هفته جاری با تامل بیشتری در رینگ پتروشیمی برگزار شد و عده ای از معامله گران نگران عدم افزایش قیمت ها با توجه به ابلاغیه معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توقف افزایش قیمت کالاها به ۸ انجمن صنعتی بودند، اما به اعتقاد کارشناسان این حوزه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، افزایش قیمت حامل های انرژی و همچنین احتمال آزادسازی قیمت های محصولات پتروشیمی را با توجه به جلسه وزیر اقتصاد نمی توان نادیده گرفت.

از این رو مبادلات روز سه شنبه هفته جاری با تقاضای بیشتری از سوی خریداران روبه رو شده و نهایتا اکثر کالاها سقف قیمت را تجربه کردند. در بازار آزاد نیز اکثر کالاها با افزایش قیمت روبه رو شدند و نگرانی معامله گران مبنی بر توقف افزایش قیمت ها تا حدودی مرتفع شده است.

در این روز تنها کالاهایی که مورد توجه خریداران نبودند، پی وی سی پتروشیمی اروند و محصولات آف گرید بود که وارد زمان مچینگ شدند. این در حالی است که تاجران پی وی سی هم انتظار دارند بازار این کالا با تغییر نسبت به روزهای گذشته روبه رو شود و با وجود افت قیمت ها در روزهای اخیر و نبود خریدار به بازار این کالا خوشبین هستند.

البته در بازار داخل تعداد اندکی از کالاها روندی منفی داشتند. بیشتر معامله گران دلیل آن را افزایش عرضه های بورس می دانند. به طوری که پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ به میزان ۴ هزار و ۵۰۰ تن عرضه شد و نهایتا نرخ بازار این کالا را به ۴ هزار و ۸۹۰ تومان رساند، یعنی ۱۰۰ تومان ارزان تر از روزهای قبل.

با این حال اگر قیمت گذاری محصولات پتروشیمی به انجمن صنفی واگذار شود و با توجه به نتایج جلسه وزیر اقتصاد مبنی بر حمایت بازار سرمایه و عدم تعیین قیمت های دستوری به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باید در انتظار افزایش قیمت های محصولات پتروشیمی باشیم؛ چرا که در حال حاضر نرخ های محصولات پتروشیمی براساس قیمت جهانی و نرخ دلار مبادله ای تعیین می شود، اما آزادسازی قیمت ها می تواند دلار این گروه از کالاها را به ارز آزاد تغییر دهد و رغبت مجتمع های پتروشیمی برای عرضه داخلی در بورس افزایش دهد.

البته این موضوع می تواند فاصله قیمت بورس و بازار را کاهش داده و واسطه گری را روی این کالاها در حد قابل توجه ای کاهش دهد، اتفاقی که به رغم تلاش مجتمع های پتروشیمی و بورس، در ماههای پیشین عملی نشد.

ارسال نظر