کد خبر : 12043

افزایش قیمت خوراک به چه قیمتی؟

gaz12

محمد رضایی*- دکتر احمد توکلی نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در هفته‌های گذشته بیانات و مکتوباتی از جنابعالی در کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و نیز به‌صورت مکتوب در سایت منتسب استماع و درج گردید که موجبات تکدّر خاطر برخی از دلسوزان را فراهم نمود.

لازم دانسته شد که چند پرسش به‌شرح زیر از شما پرسیده شود تا بلکه در تنویر اذهان جامعه تاثیرگذار بوده و بخشی از تخریب حاصله را جبران کند.

۱ - جناب آقای توکلی شما هرگز به‌عسلویه و ماهشهر و سایر مناطق نفت‌خیز کشور رفته‌اید؟

آیا شاهد سوختن سالیانه ۱۵ میلیون‌تن گاز از سر چاههای نفت بوده‌اید؟

آیا می‌دانید که گاز تحویلی به پالایشگاهها و مجتمع‌های تولید پتروشیمی کمتر از یک سوم حجم گاز در حال سوختن است؟

هرگز تصور کرده‌اید که برای کنترل این گازهای درحال سوختن نیاز به سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

آیا دغدغه اشتغال جوانان بیکار مملکت برای شما وجود ندارد؟

آیا در خانواده خودتان جوان بیکار وجود ندارد؟

آیا تصور نمی‌کنید که اقدام شما در تعیین قیمت ناعادلانه برای خوراک واحدهای پتروشیمی، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در این صنعت را به‌شدّت تیره‌وتار کرده است؟

۲ - صرف‌نظر از مباحث اقتصادی مربوط به‌تعیین قیمت خوراک، ما نگران قیمت‌ها و برچسب‌هایی هستیم که ازسوی جنابعالی مطرح شده است.

نفی انتساب اتهاماتی مانند رانت‎‌خواری، ویژه‌خواری و ... نیاز به استدلال ندارد؟

گرچه در این سالها برخی از خواص در ایراد تهمت و نشر اکاذیب حدومرزی برای خود قائل نیستند و خداوند حیّ قادر متعال را ناظر برگفتار و اعمال خود نمی‌بینند، نگرانی عده این است که فساد سیاسی موجود در جامعه به‌حوزه اقتصاد نیز تسری یابد.

در زمانی که سکاندار انقلاب، جهاد اقتصادی را مطرح می‌نماید، شما اخلاق اقتصاد دولتی را نشر می‌دهید، آیا فکر نمی‌کنید که اخلاق اقتصاد دولتی مرادف سوسیالیزم و کمونیزم باشد؟

آیا کسانی را که مورد اتهام قرار داده‌اید، یکبار دیده‌اید؟

نباید اجازه داد که فساد سیاسی وارد بازار سرمایه شود، روشهای تخریبی سیاسیون به‌سهامداران بخش تولید انتقال یابد.

۳ - آقای توکلی همین افرادی که مورد عتاب و خطاب شما قرار گرفته‌اند، سال ها پیش در جبهه‌های جنگ با ارتش متجاوز عراق بودند و شاهد شهادت و جراحت عزیزترین یاران و دوستان خود بودند.

شایسته نیست که بدون شناخت مسئله و بدون شناخت عمیق از موضوع اینگونه نظر بدهید.

رفتار شما این شائبه را در اذهان ایجاد می‌کند که گویا حدومرزی برای مرزهای اخلاقی نیست و زدن هر برچسب و اتهامی آسان به نظر می رسد. اما ما بیش‌از آنکه به آثار تخریبی قیمت غیرمنصفانه گاز بر بازارسرمایه نگران باشیم، غصّه‌دار انهدام ارزشهای اخلاقی جامعه هستیم، ارزشهایی که بی‌محابا مورد تاراج قرار می‌گیرند. مبادا شما برادر عزیز با داشتن سوابق خوب و زحمات فراوان گرفتار چنین بیماری هولناکی بشوید که در ایراد تهمت و ابراز کذب حدومرزی نشناسید.

سوق‌المسلمین جایگاه افراد خیّر، خدوم و متّدین است ، همانها که با وضو وارد کار می‌شوند و با ذکر به‌خدمت مردم می‌پردازند.

بیایید اخلاق اسلامی موردنیاز در بازار سرمایه را رواج بدهیم و از نشر اخلاق سوسیالیستی پرهیز کنیم. جامعه ما امروز به‌چنان بلیّه هولناکی متبلی شده است که هرکس بیشتر فحاشی کند و بی‌محاباتر تهمت بزند، انقلابی‌تر شناخته می‌شود.

امّا حتماً می‌دانید که اینها همه محصول اخلاق ماتریالیستی و غیرالهی است که متاسفانه بروز و ظهور آن در جامعه ما غیرقابل‌انکار است.

۴ - جناب آقای توکلی اقتصاد مقاومتی قبل از هرچیز نیازمند فرهنگ و اخلاق اسلامی است. در روزگار تحریم اقتصادی و هزاران گرفتاری کوچک و بزرگ برای تولید، مواظب باشیم تا ناخواسته آب به آسیاب دشمنان ایران و اسلام نریزیم.

باید اخلاق حسنه بازار سرمایه را تبیین کنیم و آن را توسعه دهیم و اجازه ندهیم که کاخ آرمانی فرهنگ اسلام دستخوش تهاجم فرهنگ‌های بیگانه گردد.

۵ - جناب آقای توکلی نیک بدانید که دشمنان ایران رشد و توسعه این مرزوبوم را برنمی‌تابند و نمی‌خواهند این نظام به‌توفیق اقتصادی برای رفع بیکاری و تورّم دست یابد.

مواظب باشید که در مسیر حرکت دشمن قرار نگیرید. مطمئن باشید که رفتار شما ضربه بسیار به‌بازار صنعت پتروشیمی وارد ساخته که جبران‌ناپذیر است.

امروز مصالح تراستها و کارتلهای بزرگ بین‌المللی ایجاب می‌کند که صنعت پتروشیمی در ایران محدود گردد، مواظب باشید که تلاش شما هموارکننده مسیر آنان نباشد.

۶ - آقای توکلی بسیاری از اعداد و ارقامی که شما به آنان استناد کرده‌اید، مقرون‌‌به ‌صحت نیست.

اینکه گفته‌اید قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی منطقه خلیج‌فارس حدود ۲۰سنت است؛ اینکه می‌گویید برای ایجاد یک مجموعه تولیدی ۲۰ میلیاردتومان کافی است؛ اینکه سود واحدهای تولیدکننده را بالای ۱۰۰% قلمداد می‌کنید؛ اینکه سقوط بورس را ناشی‌از سیاست‌بازی صاحبان سهام عنوان می‌کنید؛ اینکه بالابردن قیمت خوراک را عامل ارتقای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی عنوان می‌کنید؛ و اینکه ...

بهتر بود قبل از ورود شتابزده به این عرصه مهم، مطالعات خود را تکمیل می‌کردید، حداقل از چند واحد پتروشیمی بازدید می‌کردید، با اصحاب بورس و بازار سرمایه مشورت می‌کردید و کاری نمی‌کردید که جنگ تمام‌عیاری بین تفکر اقتصاد دولتی با منویات بخش‌خصوصی پیش آید و در پایان لکوموتیو سنگین اقتصاد دولتی پیروزمندانه از روی نعش صنعت ضعیف و نوپای پتروشیمی عبور کند.

۷ - آقای توکلی آخرین استدعای ما این است که لااقل صادق باشیم و از ضرورت رشد اقتصادی و توسعه کشور و اشتغال و اینگونه ادبیات استفاده نکنیم.

صادقانه به مردم بگویید که اقتصاد دولتی را مترادف اقتصاد دولتی و سوسیالیستی و ریاضتی می‌دانید و الگوی شما برگشتن به‌دوران کوپونیزم است. بیایید با مردم صادق باشیم و برخوردهای دوگانه را کنار بگذاریم.

*کارشناس صنعت پتروشیمی

ارسال نظر