کد خبر : 11666

پیامد افزایش قیمت خوراک در بازار پتروشیمی

gaz5

پتروتحلیل- خبر افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها تا مرز ۱۵ سنت در روزهای اخیر دو پیامد عمده برای بازار پتروشیمی ها داشته است. اول اینکه قیمت اکثر کالاها در بازار آزاد افزایش یافته و دوم اینکه میزان عرضه مجتمع ها در بورس کالا کاهش یافته است.

از این رو بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی در انتظار افزایش قیمت ها با پایان یافتن سال و شروع سال نو هستند، به طوری که برخی از تاجران و خریداران ترجیح می دهند در این ماههای پایانی سال اقدام به خرید محصولات از بورس کالا کرده و در سال جدید انتظار افزایشی معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد را داشته باشند.

با این حال موضوع فروش آخر سال پتروشیمی ها در بورس کالا نیز مطرح است و برخی از خریداران ترجیح می دهند در این ماههای آخر سال انتظار عرضه های سلف را بکشند. این در حالی است که موضوع افزایش قیمت خوراک که احتمالا در سال جدید اعمال خواهد شد و همچنین افزایش مالیات بر ارزش افزوده تا مرز ۸ درصد می تواند قیمت محصولات پتروشیمی را نیز افزایش دهد.

در همین حال در ماه اخیر هفت کالا از رقابت ۵ درصدی به ۱۰ درصد افزایش داشته اند، موضوعی که احتمال دارد تحت تاثیر افزایش قیمت خوراک شامل حال مابقی محصولات نیز در هفته های آتی باشد. البته خریداران بازار داخل هم با توجه به افزایش قیمت ها اندکی در تردید برای خرید به سر می برند؛ چرا که نگرانی از عرضه های سلف و کاهش اندک قیمت ها در پایان سال آنها را بیش از روزهای دیگر به انتظار کشیدن سوق می دهد.

با این حال گویا افزایش قیمت ها با وجود موضوعات مطرح شده برای بسیاری از فعالان بازار پتروشیمی بی تردید رخ خواهد داد. از سوی دیگر تمایل به فروش پتروشیمی ها نیز به گفته تاجران و کارگزاران پس از اعلام نرخ خوراک گاز کاهش یافته؛ چرا که به گفته بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت خوراک گاز می تواند بر قیمت تمام شده کالاها و همچنین سود مجتمع های پتروشیمی تاثیر گذار باشد.

البته در بورس کالا در هفته جاری BG ها، مخصوصا گرید بطری از محصولاتی بودند که مورد توجه خریداران قرار داشتند، نزدیکی به فصل بهار و تابستان و افزایش میزان استفاده از بطری های آب معدنی و نوشابه از دلایل عمده رغبت خریداران به این محصولات عنوان شده است. از سوی دیگر به گفته تاجران در هفته جاری میزان تقاضا نسبت به هفته های گذشته نیز افزایش داشت؛ چرا که خریداران بی گمان در انتظار رشد قیمت ها هستند.

به گفته سعید سلیمانی کارشناس بازار پتروشیمی در حال حاضر خبر افزایش قیمت خوراک گاز توانسته میزان عرضه ها را در بورس کالا کاهش دهد، این در حالی است که احتمال افزایش سقف قیمت تا مرز ۱۰ درصد برای مابقی کالاها هم وجود دارد. در همین حال کاهش عرضه ها هم به اندازه ای بود که برخی از کالاها در حد عرضه در بورس نبودند. این موضوعات نشان از علاقه پتروشیمی ها برای فروش خارج از بورس دارد، از سوی دیگربرخی از شرکت ها نیز حاضر به تحویل کالاهای فروخته شده به مشتریان خود نیستند.

این در حالی است که گفته می شود انبار برخی از مجتمع های پتروشیمی انباشته از کالاست، اما تمایل به ابطال محصولات فروخته شده بیشتر از تحویل آنها است. البته موضوع نبود خوراک گاز در هفته های اخیر به دلیل سرما نیز موضوعی است که از سوی مجتمع های پتروشیمی برای کاهش عرضه ها مطرح می شود.

البته در ماههای اخیر عدم عرضه جوش شیرین، متانول و کربنات ها از سوی پتروشیمی شیراز، همچنین عدم عرضه اسیداستیک فن آوران سبب شده تا نرخ این کالاها در بازار داخل افزایش چشمگیری داشته باشد. نمازی کارشناس بازار شیمیایی ها می گوید: عدم عرضه جوش شیرین نرخ حواله آن را به مرز ۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسانده است. از سوی دیگر نرخ متانول شیراز هم به مرز ۱۶۰۰ تومان درهر کیلو رسیده است. این در حالی است که تعدادی از واحدهای تولیدی نیز به دلیل کمبود کالا در بازار داخل در مرز تعطیلی قرار گرفته اند.

در همین حال امروز میزان عرضه سودکاستیک پتروشیمی اروند نیز به مقدار قابل توجه ای کاهش یافته و به نصف رسیده بود. برخی از فعالان بازار دلیل آن را احتمال رشد قیمت ها در بازار پتروشیمی عنوان می کنند.

ارسال نظر