کد خبر : 42250

کاهش‌های مجدد در بازار پلی اتیلن ترفتالات چین

بی اعتنایی بطری ها به بهای نفت

بی اعتنایی بطری ها به بهای نفت

پتروتحلیل-هفته‌ی گذشته علی‌رغم احیای مختصر در قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری در چین، کاهش‌های تازه‌ای را ثبت کردند.

به گزارش "پتروتحلیل"، این مسئله به این دلیل رخ داد که با توجه به پیش رو بودن فصل تعطیلات، نگرانی‌های مربوط به عرضه‌ی مازاد، دغدغه‌های اقتصادی و افت قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکل، میزان تقاضا همچنان اندک ماند.

عدم اعتنای بازار پلی اتیلن ترفتالات به احیای قیمت نفت خام

در پایان ماه دسامبر، در نتیجه‌ی کاهش‌های اعمال‌شده در نرخ تولید تولیدکنندگان بزرگ، قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی از پایین‌ترین نرخ خود در چند سال اخیر فاصله گرفت. با وجود این، بازار پلی اتیلن ترفتالات تاکنون اعتنایی به احیای نرخ نفت خام نکرده است و خریداران همچنان موضع محتاطانه‌ی خود را حفظ کرده‌اند.

هفته‌ی گذشته تاجری از چین کاهش‌های 15 تا 20 دلار در هر تنی را در قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات خود برای بازارهای صادراتی اعمال کرد. وی خاطرنشان کرد: «قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکل کمتر هستند و این باعث شده خریداران وارد معامله نشوند. علاوه بر این، عرضه مازاد در دنیا نیز همچنان باعث ضعف تقاضا می‌شود.»

فصل تعطیلات پیش رو معاملات در چین را تحت‌الشعاع قرار داده

هفته‌ی گذشته قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات بازار داخلی چین نیز کاهش‌هایی مجددی را ثبت کردند. چندین معامله‌کننده از انتظار خود برای کاهش میزان مصرف در ژانویه‌ به دلیل تعطیلات سال نو در چین صحبت کردند.

فروشنده‌ای چینی افزود: «فصل زمستان در نیم‌کره‌ی شمالی نیز عامل دیگری است که فعالیت‌های بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

بروز دغدغه‌های اقتصادی بعد از انتشار آمار مربوط به شاخص مدیران خرید

سازمان ملی آمار چین اعلام کرد شاخص مدیران خرید (PMI) بخش تولیدات صنعتی این کشور برای ماه دسامبر 0.6 درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته و به 4.49 درصد رسیده است که نخستین کاهش از زمان ماه جولای سال 2016 تاکنون به شمار می‌رود.

تاجری خاطرنشان کرد: «با توجه به خبرهای بد اقتصادی، سازندگان محصولات صنعتی از انجام هرگونه خرید سنگین خودداری می‌کنند. احتمال می‌رود رویکرد به بازار در کوتاه مدت همچنان ضعیف بماند.»

قیمت‌های صادراتی از چین به پایین‌ترین نرخ خود از ماه نوامبر سال 2017 تاکنون رسید

بر اساس بر اساس اطلاعات ما، متوسط هفتگی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات با شرایط خرید FOB چین بعد از کاهش‌های اخیر به پایین‌ترین قیمت‌ها از ماه نوامبر سال 2017 تاکنون رسیده است. بازار در سه هفته‌ی گذشته و بعد از آنکه بهبود کم‌دوامی در اوایل ماه دسامبر نشان داد، روندی کاهشی به خود گرفته است.

پلی اتیلن ترفتالات کره‌ی جنوبی در پایین‌ترین نرخ خود در یک سال گذشته

بر اساس اطلاعات ما، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی از کره‌ی جنوبی نیز هفته‌ی گذشته کاهش‌های بیشتری را ثبت کردند و به پایین‌ترین سطح خود از ژانویه‌‌ی سال 2018 تاکنون رسیدند.

منبعی نزدیک به یک تولیدکننده‌ی کره‌ای گزارش داد: «ما در مواجهه با کاهش قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکل، قیمت‌های صادراتی خود را 20 دلار در هر تن پایین آوردیم. با توجه به تعطیلات پایان سال میلادی، تقاضا از جانب مصرف‌کنندگان اروپایی‌مان نیز محدود بوده است.»

 

ارسال نظر