کد خبر : 41515

سرنوشت میعانات گازی ایران در تحریم

ایران در شرایط عادی حدود 300 تا 400هزار بشکه در روز میعانات گازی صادر می‌کند که بیش از نصف آن به کره جنوبی می‌رود و بخشی نیز به امارات متحده عربی

سرنوشت میعانات گازی ایران در تحریم

پتروتحلیل-✅ ایران در شرایط عادی حدود 300 تا 400هزار بشکه در روز میعانات گازی صادر می‌کند که بیش از نصف آن به کره جنوبی می‌رود و بخشی نیز به امارات متحده عربی. این میعانات در پارس جنوبی همراه با گاز تولید می‌شوند؛ لذا در شرایطی که گاز اصلی‌ترین منبع تامین انرژی کشور است و پارس جنوبی منبع اصلی تولید گاز کشور، توقف تولید میعانات گازی به سادگی نفت نیست. چنانکه طی دوران تحریم‌های پیشین، حدود 60 تا 70 میلیون بشکه محموله روی آب ذخیره شد که اغلب آن میعانات گازی بود.

✅ کره جنوبی نصف میعانات گازی خود را از ایران وارد می‌کند و براساس گزارش پلاتس به دنبال دریافت معافیت است. این کشور روی یک بشکه میعانات گازی ایران تخفیف خوبی دریافت می‌کند: حداقل 2.5 دلار در مقایسه با میعانات گنبد شمالی قطر. در مقابل نیز عمده پرداخت‌ها را به پول محلی یعنی وون انجام می‌دهد. طی دوران تحریم پیشین، کره جنوبی توانست معافیتی به دست آورد، اما به نظر می‌رسد این بار ماجرا تفاوت اساسی دارد. سوال این است که شرکت‌های کره‌ای برای حل مساله تحریم چه می‌کنند؟ پلاتس سه نمونه ذکر کرده است.

1️⃣ شرکت Hanwha Total Petrochemical که بزرگ‌ترین واردکننده میعانات گازی ایران است، به دنبال واردات از قطر، لیبی و منابع دیگر است. این شرکت در نیمه اول امسال 15.92 میلیون بشکه میعانات گازی از ایران وارد کرد و اکنون واردات خود از ایران را به میزان یک‌سوم کاهش داده است. این شرکت همچنین می‌تواند مستقیماً نفتا وارد کند، چراکه واردات میعانات گازی را با هدف تولید نفتا برای خوراک انجام می‌دهد.

2️⃣ شرکت SK Innovation نیز واردات خود از ایران را به نصف رسانده و در شش‌ماهه امسال حدود 14.96 میلیون بشکه وارد کرده است. در عوض، واردات نفت شیرین سبک این شرکت از قزاقستان و روسیه افزایش یافته است.
3️⃣ شرکت‌های مرتبط با Hyundai نیز واردات خود از ایران را به میزان یک‌چهارم کاهش داده و به حدود 18.68 میلیون بشکه در شش ماه اول سال رسانده‌اند.

✅ براساس گزارش پلاتس، میزان واردات از ایران در هفت ماه اول امسال حدود 55.79 میلیون بشکه (معادل 310هزار بشکه در روز) بوده است که افت بیش از یک‌سوم را نشان می‌دهد.

✅ باید توجه داشت که بخشی از افت صادرات میعانات گازی ایران به راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس مربوط می‌شود.

 

ارسال نظر