کد خبر : 8255

بازار بی رمق قیر

gheir4

پتروتحلیل- در حالی مبادلات در بازار داخلی قیر با ضعف همراه است که رغبتی برای صادرات این محصول نیز مشاهده نمی شود. به گزارش پتروتحلیل و به گفته سیدجلالی، مدیرعامل شرکت نگین گام پارس، با توجه به افت قیمت دلار و کاهش حاشیه سود صادرات قیر، اکثر صادرکنندگان رغبتی به صادرات این محصول ندارند. از سوی دیگر بازار داخل هم به دلیل نبود اعتبار برای بودجه های عمرانی و افزایش تولیدکنندگان قیر با رکود و ضعف در مبادلات همراه است.

این در حالی است که قیر تهاتری هم دیگر در بازار داخل با حجم اندک عرضه روبه رو است و از این رو قیمت قیر در بورس و بازار در محدوده یکسانی قرار گرفته است. البته همچنان با توجه به رشد تولیدکنندگان قیر در ماههای اخیر، وکیوم باتوم بازار مطلوب تری را نسبت به قیر تجربه می کند. البته با توجه به کسادی بازار قیر، سود تولیدکنندگان قیر هم به مراتب نسبت به ماههای گذشته کاهش یافته است.

با این حال برخی از تولیدکنندگان به تحویل های با تاخیر پالایش نفت تبریز در خصوص تحویل حواله های فروخته شده در بورس کالا اشاره می کنند و می گویند: در حال حاضر این پالایشگاه حواله های فروخته شده را با یک ماه تاخیر به خریداران تحویل می دهد. البته در حال حاضر نرخ قیر در بورس یک هزار و ۳۹۶ تومان به اضافه ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های دیگر محاسبه می شود. همچنین قیمت پایه وکیوم باتوم نیز یک هزار و ۵۱ تومان است که هزینه تمام شده آن برای خریداران یک هزار و ۱۰۰ تومان خواهد شد.

بیشتر فعالان بازار قیر، انتظار ندارند تا زمان اعتبار دهی به بودجه های دولتی و عمرانی بازار قیر با تحرک در هفته های آتی روبه رو شود، از این رو پیش بینی می کنند بازار قیر با تغییرات عمده روبه رو نشود.

ارسال نظر