کد خبر : 6377

آخرین روز تابستان

bourse7
پتروتحلیل-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار امروز در آخرین روز کاری خود در فصل تابستان به دلیل رشد قیمتها و عرضه های شرکتهای سرمایه گذاری دارای سال مالی منتهی به پایان شهریور ما با افت شاخص همراه شد که همین عرضه بالا و افت شاخص نیز بر سهام گروههای شیمیایی هم موثر واقع شد.
در همین حال افت ارزش دلار در بازار آزاد نیز در افت بازار سهام پتروشیمی ها کم و بیش تاثیر داشت.در بازار امروز نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان در حالی که تعدیل قابل ملاحظه ای را از محل سود خرید پتروشیمی شیراز دارد بازگشایی شد که در شرایط نامناسب بازار با رشد ۴درصدی همراه شد.پارسان در آخرین اطلاعیه خود
مواردی را در مورد معامله بلوک پتروشیمی شیراز به اطلاع سرمایه‌گذاران رسانده و اعلام کرده بود که با توجه به بررسی‌های انجام شده، در صورت ثبت و شناسایی سرمایه‌گذاری فوق مطابق تاریخ و قیمت‌های معاملاتی در بورس، بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در سهام شرکت پتروشیمی شیراز بالغ بر حدود مبلغ ۱۱ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال خواهد شد که نسبت به مبلغ ثبت‌شده در دفاتر شرکت (مبلغ ۷۲۳ر۴ میلیارد ریال) حدودا مبلغ شش هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال اختلاف دارد که حدود ۱۶ درصد مجموع دارایی‌ها بر اساس اطلاعات شش ماهه حسابرسی‌شده منتهی به ۳۱ خرداد ۹۲ است. ضمناً حدود مبلغ ۱۹۷ میلیارد ریال سود ناشی از فروش سرمایه‌گذاری در شرکت فوق‌الذکر در سال مالی جاری در حساب‌ها شناسایی شده (ناشی از فروش سهام توسط شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی) که در صورت اصلاح باید از دفاتر مالی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان حذف شود. در همین حال امروز رئیس هیات مدیره پتروشیمی زاگرس در حکمی مدیرعامل جدید این مجتمع پتروشیمی را منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی زاگرس، مهندس محمدرضا میراحمدی با این حکم به عنوان مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس منصوب شد.
مهندس میر احمدی پیش از این به عنوان مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه فعالیت می کرد. شرکت پتروشیمی زاگرس با تولید سالانه ۳/۳میلیون تن یکی از بزرگترین تولید کنندگان متانول در دنیا است که در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی(عسلویه) واقع شده است.در همین حال دیروز در بازار شایعه شده بود که عادل نژاد سلیم مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس خواهد شد.عادل نژاد سلیم از مدیران پرتوان با سوابق قابل ملاحظه ای در مدیریت ملی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز دارد.
در گروه پتروشیمی امروز همچنین اعلام شد با توافق جدید وزارت‌خانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت، صادرات اکثر محصولات پتروشیمی تا اطلاع ثانوی و به صورت مشروط آزاد شده، ضمن آنکه برای تمامی مجتمع‌های پتروشیمی یک سهمیه به‌منظور صادرات پتروشیمی تعریف و مصوب شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، پائیز سال گذشته صادرات ۵۲ قلم کالا از جمله چندین محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری کشور همچون استایرن منومر، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلین، پلی‌اتیلن ترفتالات، PVC، پلی‌استایرن، اکریلو نیتریل بوتادین استایرن، کریستال ملامین، سودکاستیک، اسیدسولفوریک، LAB و بنزن ممنوع شد. همزمان با تدوین و ابلاغ این لیست، مجتمع‌های پتروشیمی نسبت به توقف صادرات محصولات پتروشیمی انتقاد کردند و حتی مسئولان وزارت نفت نسبت به عدم دستیابی به درآمد ۱۴ میلیارد دلاری صادرات پتروشیمی در سال ۹۱ هشدار دادند.

با این وجود پس گذشت چند هفته از این تصمیم دولت، مذاکرات متعددی بین وزرای وقت نفت، صنعت، معدن و تجارت برای خروج تعدادی از محصولات پتروشیمی از لیست ممنوعه‌ها انجام شد که در نخستین توافق، صادرات ۷ محصول پتروشیمی سودکاستیک، بنزن، استایرن منومر، گریدهای PVC، کریستال ملامین، LAB و پلی اتیلن آزاد شد.

این خبر برای شرکتهای پتروشیمی از جمله پتروشیمی آبادان ,بیستون و صنایع شیمیایی ایران و شرکتهای بندرامام ,مارون,شازند,امیرکبیر و جم به همراه پتروشیمی خراسان خبر مناسبی است در گروه دارویی دیروز عرضه اولیه شرکت تولید دارو در نرخ ۹هزار و ۹۹۰ریال انجام شد این عرضه برای سرمایه گذاری البرز فرصت رشد سود را فراهم کرده است.
در گروه پالایشگاهیها شرایط همچنان در حال استراحت بود و در گروه شیمیاییها دوده صنعتی با تعدیل خود راه را برای توقف نماد کربن و اعلام تعدیل این نماد بازکرد.
ارسال نظر