کد خبر : 5758

سرنوشت صادرات پی وی سی چه می شود؟

saderat3

پتروتحلیل- رکود ادامه دار در بازار پی وی سی متاثر از اجرایی شدن تعهد عرضه صادراتی و اظهارنامه گمرکی مبنی بر پرداخت مابه التفاوت ارز مبادله ای و آزاد از سوی تاجران بازار، امروز شدت بیشتری گرفت، تا آنجا که دو، سوم عرضه پی وی سی مجتمع های پتروشیمی بندرامام، غدیر، آبادان و اروند وارد زمان مچینگ شد.

به گزارش پتروتحلیل، این در حالی است که مجتمع های تولیدکننده پی وی سی هم در حال حاضر با توجه به تحریم های اقتصادی، قادر به دریافت وجه خود نیستند و از این رو صادرات آنها هم به حداقل ممکن رسیده است. به گفته ایرانی، فعال بازار پی وی سی، بیشتر تاجران برای خرید در بازار دلار را به ریال تبدیل می کنند، اما در حال حاضر رغبتی به این کار ندارند.

البته در روزهای اخیر زمزمه هایی در خصوص کاهش محدودیت های صادرات برای ارزآوری بیشتر پتروشیمی ها در بازار شنیده شده است. به گفته ایرانی، اگر مشکل صادرات شرکت های خصوصی حل شود، در بازار پی وی سی به احتمال زیاد با افزایش قیمت در ماه آینده روبه رو خواهیم بود. با این حال پرداخت مابه التفاوت ارز مبادله ای و آزاد برای تاجران مشکلات زیادی ایجاد کرده و سبب شده تا صادرات پی وی سی نه تنها برای آنها سودآور نباشد، بلکه زیان ده نیز باشد.

این در حالی است که بهترین زمان صادرات پی وی سی از مردادماه آغاز می شود و پیش از آن هم اوج مصرف داخل است، اما در حال حاضر با وجود مشتری در قزاقستان، جبل علی و آسیای میانه و ... بیشتر تاجران رغبتی به صادرات ندارند. به گفته ایرانی در حال حاضر مشتریان در جبل علی حاضر به خرید پی وی سی با قیمت ۹۹۰ دلار فوب خلیج فارس هستند و بازار آسیای میانه نیز در این ماه بازار خوبی برای مواد کابلی است، اما متاسفانه صادرات انجام نمی شود.

در همین حال گفته می شود در بازار خلیج فارس در حال حاضر قیمت پی وی سی فرموسای کره ۱۱۱۰ دلار در هر تن پیشنهاد می شود. البته قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی از ابتدای سپتامبر با نوسان روبه رو بوده و به احتمال زیاد با شروع ماه جدید میلادی افزایش نرخ هم خواهد داشت.

البته در حال حاضر بیشتر مجتمع های تولیدکننده پی وی سی با انباشت کالا در مجتمع ها روبه رو هستند و از این رو نگران فرا رسیدن فصل بارندگی هستند، از سوی دیگر میزان تولید آنها نیز به دلیل عدم صادرات کاهش یافته است، این در حالی است که با ورود بخش خصوصی برای صادرات پی وی سی می توان از انباشت کالا جلوگیری کرد. گر چه برخی از آگاهان بازار می گویند: به احتمال زیاد صادرات در ماههای مهر و آبان سهل تر خواهد شد، اما بیشتر تاجران در انتظار تصمیمات جدید دولت و وزارت نفت در این خصوص هستند.

در همین حال شنیده می شود برخی از مجتمع های تولیدکننده پی وی سی حاضر به فروش کالاهای خود با نرخ بورس و به صورت اعتباری به تاجران هستند، اما مشکلات موجود در بخش صادرات، بسیاری از تاجران را برای خرید دچار تردید کرده است.

ارسال نظر