کد خبر : 5635

نگرانیها از شکاف قیمت فوم پلی استایرن دربورس وبازار

Earnings Per Share-1

پتروتحلیل- در حالی پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ پتروشیمی تبریز امروز در بورس کالا عرضه شد که در بازار داخل نرخ آن به مرز ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو رسید، یعنی ۱۰۰ تومان گران تر از روز قبل. به گفته معامله گران گر چه در این روز پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ در بورس عرضه شد، اما کمبود این کالا در بازار داخل همچنان سبب افزایش قیمت ها در بازار داخل است.

به گزارش پتروتحلیل، در این روز پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ پتروشیمی تبریز با حجم ۱۰۰ تن و نرخ پایه ۴ هزار و ۸۳۵ تومان عرضه شد که البته نرخ پایه آن ۷ تومان نسبت به هفته گذشته گران تر شده بود. این کالا توسط کارگزاران با سقف قیمت یعنی ۵ هزار و ۷۶ تومان خریداری شد. این در حالی است که ۴ هزار و ۵۹۰ تن تقاضا برای خرید این کالا بر سیستم های بورس ثبت شد. از این رو همچنان اختلاف قیمت فوم پلی استایرن(EPS) در بازار نقدی و بورس کالا به طور متوسط ۵ هزارتومان در هر کیلو است. همچنین در این روز پلی استایرن انبساطی ۵۰۰ پتروشیمی تبریز با نرخ پایه ۴ هزار و ۷۴۰ تومان و حجم ۱۰۰ تن عرضه شد که با سقف قیمت یعنی ۴ هزار و ۸۰۵ تومان خریداری شد.

به گفته معامله گران گرچه شروع بارگیری ها می تواند اندکی از التهاب بازار این کالا بکاهد، اما با توجه به عرضه های اندک در بورس و تشدید اختلاف قیمت فوم پلی استایرن در بازار نقدی و بورس نمی توان انتظار داشت که قیمت این کالا کاهش چشمگیر یابد. این در حالی است که قیمت فوم پلی استایرن وارداتی نیز در محدوده ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار داخل قرار دارد. همچنین به گفته تاجران قیمت FMS وFSA امروز در محدوده ۱۰ هزار و ۲۶۰ تومان قرار داشت.

در همین حال بیشتر مصرف کنندگان واقعی فوم پلی استایرن با توجه به نقدینگی پایین قادر به خرید از بورس کالا نیستند و به اجبار از بازار داخل و با نرخ های بالای ماده اولیه خود را تهیه می کنند، این در حالی است که بسیاری از واسطه ها اقدام به خرید فوم پلی استایرن از بورس کرده و سپس با نرخی دوبرابر بورس، مواد اولیه را در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار می دهند.

قیمت فوم پلی استایرن در بازار داخل(کیلو/تومان)

نوع کالا

قیمت

پلی استایرن انبساطی ۱۰۰

-

پلی استایرن انبساطی ۲۰۰

۱۰۴۰۰

پلی استایرن انبساطی ۳۰۰

۱۰۳۰۰

پلی استایرن انبساطی ۴۰۰

۷۴۰۰

پلی استایرن انبساطی ۵۰۰

۵۵۰۰

ارسال نظر