کد خبر : 4853

چهار طرح توسعه پتروشیمی فجر آماده افتتاح رسمی

ShowImage.aspx

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: چهار طرح توسعه ای پتروشیمی فجر آماده افتتاح رسمی است. به گفته مهندس شهریاری، مدیرعامل پتروشیمی فجر این طرح ها شامل واحد تصفیه آب (شامل بخش های پیش تصفیه، تصفیه آب و ساخت مخازن)، واحد تفکیک هوا، توسعه واحد پساب شماره ۱ و کوره دوگانه سوز است که با مجموع سرمایه سه هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال و ۲۳ میلیون یورو انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی فجر ، واحد تصفیه آب شامل بخش های پیش تصفیه، تصفیه خانه و مخازن ذخیره آب است که وظیفه تولید آب اسمز معکوس(Ro ) ، آب بدون املاح (Demineralization water ) ، تصفیه آب کندانس ، تهیه آب بهداشتی و آب آتش نشانی را بر عهده دارد، این پروژه در مدت زمان سه سال و با سرمایه گذاری بالغ بر ۷۲۸ میلیارد ریال و ۸۰ میلیون یورو اجرا شده است.

واحد تفکیک هوای ناحیه ۲ پتروشیمی فجر در زمینی به مساحت ۵/۲ هکتار احداث شده است و شامل دو بخش فشرده سازی و جدا سازی هوا است. ظرفیت بخش فشرده سازی هوا شامل ۱۵۰۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت هوای سرویس و ۲۷۰۰۰ نرمال متر مکعب هوای ابزار دقیق و در بخش جداسازی هوا دارای دو خط تولید است در واحد تفکیک هوا نیز ۱۲۰۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت اکسیژن گازی و ۲۴۰۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت نیتروژن گازی تولید می شود که در مدت زمان ۳۶ ماه وبا مبلغی بالغ بر ۴۳ میلیون یورو با همکاری بخش خصوصی انجام پذیرفت.

در واحد تصفیه پساب ، پساب های دریافتی با املاح پایین پس از جدا سازی روغن و تصفیه فیزیکی و شیمیایی به همراه پساب بهداشتی در سیستم بیو لوژکی یا لجن فعال تصفیه شده و پس از زلال سازی وکنترل نهایی جهت استفاده در شبکه فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی و رقیق سازی بخش HIGH TDS استفاده می شود درراستای افزایش ظرفیت واحد تصفیه پساب شماره ۱ طرح توسعه آن در مدت ۳۸ ماه و با اعتباری ۶۸ میلیارد ریال اجرا شد.

با هدف ارسال لجن های آبگیری شده از واحد های تصفیه پساب فجر و صیانت و حفاظت از محیط زیست ، طراحی و اجرای کوره جامد سوز در دستور کار پتروشیمی فجر قرار گرفت، لجن های آبگیر ی شده واحد های ET1 وET2 که بالغ بر ۱۵ تن در روز میباشد ودر اصطلاح فرایندی ، به آن کیک لجن گفته می شود، به محل کوره منتقل شده و به شیوه کاملا سازگار با محیط زیست و مطابق استانداردهای روز اروپا سوزانده می شود .

این پروژه اولین پروژه امحاء لجن بیولوژیکی در ایران و خاورمیانه و هفتمین پروژه از این نوع در سطح جهان محسوب می شود و همه مراحل طراحی، ساخت و نصب سیستم کنترل این پروژه صد درصد به دست متخصصان کشور و در مدت ۱۸ ماه و با سرمایه ۵۶ میلیارد ریال اجرا و به بهره برداری رسیده است. واحدهای نیروگاه برق و بخار و پست وخط ۴۰۰ کیلو ولت پتروشیمی فجر ناحیه ۲ در سال ۱۳۸۹ و با سرمایه گذاری ۷۲۰ میلیارد ریال و ۲۱۱ میلیون یورو به بهره برداری رسیده است.

ارسال نظر