کد خبر : 4653

تولید فوم فناشونده در پتروشیمی تبریز

tabriz1

پتروتحلیل- محققان مرکز پژوهش پتروشیمی تبریز توانستند به دانش فنی تولید فوم فناشونده (Lost Foam) دست یابند. به گزارش روابط عمومی پتروشیمی تبریز این ماده که اساس تکنولوژی ریخته گری لاست فوم را تشکیل می دهد به عنوان یک دستاورد ملی برای نخستین بار در داخل کشور توسط پژوهشگران پتروشیمی تبریز تولید و در اختیار ریخته گری تراکتورسازی ایران قرار گرفت.

براساس این گزارش، در صنعت ریخته گری برای افزایش ظرفیت و کاهش هزینه های تولید، از پلیمری مرسوم به فوم فنا شونده استفاده می شود که کاهش ضایعات، دقت قطعات، امکان تولید قطعات پیچیده و. .. از مزایای این تکنولوژی است. همچنین این تکنولوژی در صنایع ریخته گری انواع فلزات شامل آهن، آلومینیوم و ... جهت تهیه انواع مدل ها کاربرد داشته و با توجه به مزایای عنوان شده از جایگاه ویژه ای برخورداراست.

لازم به ذکر است؛ دانش فنی تولید کوپلیمر فوم فنا شونده در اختیار کشورهای صنعتی معدودی بوده و از نظر قیمت و سود تولید از ارزش بالایی برخوردار است و در کشور ما به علت هزینه بالای تهیه مواد فوم فنا شونده و محدودیت های واردات، این روش هنوز نتوانسته جایگاه ویژه خود را داشته باشد و فعلا" شرکت ریخته گری تراکتورسازی تبریز از این روش جهت تولید قطعات خود استفاده می کند. این در حالی است که واردات این مواد به لحاظ محدودیت های موجود به سختی انجام می شود، به طوری که شرکت های ریخته گری در تهیه کوپلیمر دچار مشکلات عدیده ای هستند. از این رو در جهت دستیابی به دانش فنی تولید این پلیمر پروژه پژوهشی توسط محققین مرکز پژوهش پتروشیمی تبریز تعریف و با همکاری متخصصان شرکت ریخته گری تراکتورسازی تبریز اجرا شد، این پروژه ابتدا در اشل آزمایشگاهی انجام و پس از دستیابی به دانش فنی تولید وهمچنین تولید پلیمر مذکور و تست کاربردی آن در شرکت ریخته گری با موفقیت به پایان رسیده و فاز دوم آن یعنی دستیابی به دانش فنی تولید در اشل پایلوت آغاز و با عنایت پروردگار و با تلاش های فراوان محققین این فاز نیز با موفقیت به پایان رسیده و دانش فنی تولید فوم فنا شونده با موفقیت به دست آمد.

ارسال نظر