کد خبر : 4553

وضعیت تولید پلی استایرن ها در کشور

tabriz

پتروتحلیل- عدم عرضه محصولات پتروشیمی تبریز در هفته جاری و در بورس کالا به گفته مدیرعامل این شرکت متاثر از تصمیم گیری مالکین جدید برای بررسی امورات پتروشیمی تبریز روی داده است. در حال حاضر پتروشیمی تبریز ۸ سهامدار دارد که عمده آنها پالایشگاه تبریز است. مهندس ممقانی در گفت و گو با خبرنگار پتروتحلیل با اشاره به ظرفیت سالانه ۱۳۵ هزارتنی پتروشیمی تبریز می گوید: این پتروشیمی با ۹۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت است و ۳۶۰ تن پلی استایرن معمولی و مقاوم به صورت روزانه تولید می کند.

وی همچنین در خصوص رفع موانع کمبود خوراک پتروشیمی تبریز در ادامه خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه پتروشیمی تبریز از خوراک نفتا و منومر برای تولید پلی استایرن استفاده می کند و پیش تر هم با مشکل کمبود خوراک مواجه بوده، با ۹۰ درصد ظرفیت سالانه خود مشغول به فعالیت است و اگر مشکل کمبود خوراک حل شود این مجتمع قادر به تولید ۴۰۰ تن پلی استایرن به صورت روزانه خواهد بود. در حال حاضر پتروشیمی تبریز به هزارتن نفتا در روز برای تولید با ظرفیت ۱۰۰ درصدی نیازمند است که ۸۵۰ تن نفتا از پالایشگاه تبریز دریافت می کند و مابقی کمبود خوراک نفتا را بعضا از پالایشگاه تهران مرتفع می کند.

به گفته مهندس ممقانی خوراک منومر این مجتمع هم باید توسط پتروشیمی پارس تامین شود، اما با توجه به اینکه پتروشیمی پارس مشکلاتی در عرضه و حمل و نقل منومر دارد، بعضا پتروشیمی تبریز برای تولید پلی استایرن های انبساطی با مشکل مواجه می شود، البته در حال حاضر با توجه به اینکه پتروشیمی تبریز تولیدکننده انحصاری پلی استایرن های انبساطی در کشور است، میزان تولید در این مجتمع با توجه به کمبود خوراک بسیار پایین تر از مصرف واقعی است، به طوری که ۱۵ هزارتن در سال یعنی ۴۵ تن پلی استایرن انبساطی به صورت روزانه در پتروشیمی تبریز تولید می شود که در صنعت بسته بندی کاربرد دارد و برای ساختمان سازی تایید نشده است. اما با توجه به اینکه پلی استایرن های انبساطی وارداتی گران تر از مشابه داخلی آن هستند، بیشتر مصرف کنندگان با مخلوط کردن پلی استایرن های انبساطی داخلی و خارجی از آنها در صنعت ساختمان سازی استفاده می کنند.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز در ادامه می گوید: حال آنکه مصرف سالانه پلی استایرن های انبساطی در کشور ۱۰۰ هزارتن است و به این ترتیب کمبود تولید این کالاها در کشور قطعا مشکلاتی را ایجاد کرده که البته بخش خصوصی در حال احداث واحدهای تولید پلی استایرن انبساطی است، اما با توجه به اینکه ابتدا باید کمبود استایرن مرتفع شود، بعید به نظر می رسد اتفاق خاصی در این حوزه رخ دهد. پیش تر پیش بینی احداث پارک استایرن با تولید ۶۰۰ هزارتن منومر در پتروشیمی پارس شده بود، اما این طرح ها اجرا نشده است. از سوی دیگر واردات پلی استایرن های انبساطی هم در ماه های اخیر با مشکلاتی روبه رو شد، به این ترتیب بازار این کالاها با التهاب دست به گریبان است.

به گفته مهندس ممقانی علاوه بر این مشکلات در حال حاضر خریداران واقعی این کالاها با مشکلات نقدینگی مواجه هستند از سوی دیگر قادر نیستند که به میزان نیاز خود یعنی کمتر از ۱۰ تا ۲۰ تن کالا از بورس خریداری کنند، به همین دلیل متاسفانه افرادی از رینگ پتروشیمی خرید می کنند که مدارک مصرف کننده واقعی را دارند، اما واسطه هستند، به همین دلیل صاحبان کارگاهها به اجبار کالاهای مصرفی خود را از واسطه ها و با قیمت هایی بالاتر خریداری می کنند که این موضوع هم مشکلاتی را برای بازار پلی استایرن ها ایجاد کرده است.

ارسال نظر