کد خبر : 3310

توقف پالایشگاه ها

635051894019188361
پتروتحلیل- همایون دارابی: بازار سهام امروز شاهد توقف نمادهای پالایشگاهی بود. در ابتدای بازار نماد پالایشگاه اصفهان و شیراز متوقف شد تا همه نمادهای پالایشگاهی بورس و فرابورس متوقف باشند. فردا دوشنبه البته نماد پالایشگاه تبریز در تبریز اولین مجمع پالایشگاه ها در سال جاری را برگزار می کند. با توقف دو نماد پالایشگاهی امروز مالمیر رئیس اداره ناشران بورس در مصاحبه ای به تشریح شرایط سه نماد پالایشگاه لاوان، بندرعباس و تهران پرداخت که دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان به دلیل حذف سهم ۲۶درصدی صندوق توسعه ملی از صادرات فرآورده های نفتی با تعدیل مثبت در سود ۹۲همراه شده اند و شرکت پالایشگاه تهران گرانترین سهم بازار سرمایه نیز به گفته مالمیر زیان ده شده است.
عرضه پالایشگاه تهران در قیمت هر سهم ۷هزار و ۵۰۰تومان و پس از آن توقف نماد و بازگشایی آن در قیمت بیش از ۷۵هزار تومان بحث های شدیدی را در مورد این سهم و حاشیه های آن ایجاد کرده است. در همین حال با توجه به نزدیکی پایان تیرماه مهلت قانونی شرکت ها برای برگزاری مجامع سهامداران در انتظار تعیین تکلیف شرکت های متوقف هستند که در این مسیر مجمع فردا پالایشگاه تبریز اهمیت زیادی دارد.
امروز در بورس اعلام شد که روز سه شنبه هلدینگ نفت و گاز تامین مالک سهام برخی از بهترین شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی روز سه شنبه در بورس عرضه خواهد شد. سال گذشته عرضه هلدینگ نفت و گاز تامین یا تاپیکو به دلیل خرابی بازار و گران بودن قیمت عرضه اولیه با عدم استقبال بازار مواجه شد که انتظار می رود این عرضه امسال با استقبال خوبی همراه شود به ویژه اینکه دو شرکت پتروشیمی خراسان و نفت پاسارگاد این هلدینگ هم اکنون برای اعلام تعدیل سود متوقف هستند و می تواند با اعلام سود مناسب راه را برای عرضه موفق این شرکت هموار کنند.
درگروه پتروشیمی هم امروز نمادها با عرضه های سنگینی دست و پنجه نرم کردند. صف خرید نمادهای مانند پتروشیمی خلیج فارس و زاگرس عرضه شد و شازند از رشد بیشتر بازماند امیرکبیر نیز برای تعدیل سود سال ۹۱ متوقف شد. امیرکبیر ارزان ترین شرکت بورس به لحاظ ارزش بازار به شمار می رود این شرکت با توان تولید ۶۰۰هزار تن پلی اتیلن سبک و سنگین ارزش بازاری معادل دو هزار میلیارد تومان دارد که تقریبا یک پنجم مارون شرکتی مشابه آن است. امیرکبیر اما به دلیل کمبود خوراک و بدهی ارزی شرایط چندان رو به راهی نسبت به دیگر پلیمرسازان ندارد و به همین دلیل در بازار پایه فرابورس معامله می شود و قیمت و حجم معاملات آن برای سرمایه گذاران عادی قابل مشاهده نیست.
ارسال نظر