کد خبر : 2864

صادرات پلی‌پروپیلن‌ها به چه قیمتی تسهیل شد

images (4)

پتروتحلیل- گر چه خبرها از سرعت و تسهیل صادرات پلی پروپیلن ها به کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس حکایت دارد، اما با این حال برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی توقف صادرات را در سال گذشته و از بین رفتن برخی از بازارهای مقصد را دلیلی بر کاهش صادرات در سال جاری می دانند. گرجی، کارشناس ارشد پتروشیمی و سرپرست مهندسی فروش مجتمع مارون در این باره به خبرنگار پتروتحلیل می گوید: با وجود اینکه صادرات در حال حاضر تسهیل شده است، اما زمستان فصل صادرات پلی پروپیلن ها است و با توجه به اینکه تعدادی از بازارهای مقصد هم از بین رفته اند در حال حاضر صادرات مجتمع های پتروشیمی دشوار شده است.

به گفته گرجی ممنوعیت صادرات و همچنین فروش اجباری مجتمع های پتروشیمی در بورس کالا خلاف اصل ۴۴ است؛ چرا که به مجتمع ها تکلیف شد که محصولات خود را به مشتری های تعیین شده با قیمت هایی مشخص بفروشند، این در حالی است که طبق اصل ۴۴ فروش باید برعهده فروشنده و خریدار باشد و عرضه کننده و خریداران باید در تعیین قیمت ها نقش داشته باشند. اما با تعیین کارگروهی که از نماینده بورس، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان حمایت، دفتر صنایع غیرفلزی و دو نفر از مصرف کننده ها تشکیل شده بود، صادرات ممنوع شد و برخی از کشورها اعلام کردند که ایران دچار شکست صادراتی شده است.

این کارشناس ارشد پتروشیمی معتقد است؛ فروش محصولات پتروشیمی با محدودیت هایی که در بورس کالا وجود دارد، ضربه اقتصادی زیادی برای کشور ما محسوب می شود؛ چرا که رقابت از بین رفته است، از سوی دیگر تعیین قیمت ها باید برعهده فروشنده و خریدار باشد و همچنین برندهایی مانند کره و سابیک هم قادر باشند محصولات خود را به داخل کشور بیاورند و در نتیجه برای مجتمع های داخلی رقابت ایجاد کنند، اما در حال حاضر با وجود عدم واردات محصولات پتروشیمی به داخل کشور و همچنین مشخص نبودن خریداران در بورس کالا، مجتمع های پتروشیمی هم انگیزه ای برای بالا بردن کیفیت کالاهای خود ندارند.

به گفته گرجی، در حال حاضر با وجود نوسانات ارزی و عدم اطمینان به آینده بیشتر محصولات پتروشیمی وارد مچینگ می شوند و این موضوع می تواند مشکل انباشت کالا را در مجتمع ها ایجاد کند واز این رو ادامه دار شدن این افت و خیزها به ضرر صنعت پتروشیمی و مجتمع ها است.

این کارشناسان ارشد پتروشیمی معتقد است در حال حاضر بزرگترین مشکل صنعت پتروشیمی، مربوط به زنجیره تولید است؛ چرا که محصولات بالادستی باید به راحتی به محصولات پایین دستی تبدیل شوند، اما در حال حاضر برخی از سیستم ها براساس نفع خود، این فرآیند را دستکاری می کنند و از این رو بیشتر مجتمع های پتروشیمی از دولت جدید می خواهند که این روند تغییر کند و البته این روند هم با تغییر نگاه مدیران انجام خواهد شد.

ارسال نظر