کد خبر : 16759

جایگاه ایران در تولید نفت جهانی

meli

پتروتحلیل- شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین غول نفتی دنیا معرفی شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، روزنامه چاینا دیلی چین روز سه شنبه در گزارشی به بررسی ۱۰ شرکت بزرگ نفتی دنیا پرداخت که شرکت ملی نفت ایران را با تولید بیش از شش میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز، در رده سوم شرکت های بزرگ نفتی جهان معرفی کرد.

این گزارش با اشاه به توانایی های کشورمان در حوزه انرژی، یادآور شده است: ذخایر نفتی ایران بالغ بر ۵۶۰ میلیارد بشکه است که ۱۴۰ میلیارد بشکه آن قابل استحصال است.

چاینا دیلی همچنین اعلام کرد که ایران به زودی به سومین صادر کننده بزرگ نفت چین نیز تبدیل خواهد شد.

سال ۲۰۱۴ میلادی ایران روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرد و برای سال ۲۰۱۵ این رقم به میزان ۶۶۰ هزار بشکه هدفگذاری شده است.

شرکت های نفتی چین و ایران بتازگی به توافقاتی برای گسترش مبادلات نفت و گاز دست یافتند.

چاینا دیلی می نویسد که نفت همچنان مهمترین منبع بلامنازع انرژی در بازار جهان است.

بر اساس فهرست مذکور، شرکت های نفتی آرامکو عربستان با ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه و گاز پروم روسیه با ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه تولید در روز، رده های اول و دوم را از آن خود کرده اند.

«اکسون موبیل» آمریکا نیز با شش میلیون، «رز نفت» روسیه با چهار میلیون و ۶۰۰ هزار و «رویال داچ شل» (هلندی بریتانیایی) با ۴ میلیون بشکه در روز، رتبه های چهارم تا ششم را در اختیار دارند.

چهار غول بزرگ نفتی دیگر دنیا یعنی شرکت ملی نفت چین با سه میلیون و ۹۰۰ هزار، پریمکس مکزیک با سه میلیون و ۶۰۰ هزار، شورون آمریکا با سه میلیون و ۵۰۰ هزار و شرکت نفت کویت با سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه تولید در روز در رده های بعدی جدول قرار گرفته اند.

ارسال نظر