کد خبر : 16618

سهم ۴۰ درصدی پتروشیمی در صادرات غیرنفتی

81479079-6228541

پتروتحلیل- قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تولیدات پتروشیمی بیش از ۴۰ درصد از صادرات غیر نفتی را تشکیل می دهد .

به گزارش «پتروتحلیل»، «محمدحسن پیوندی» در گفتگوی تلویزیونی افزود: در بخش بالادستی صنعت پتروشیمی اقدامات بسیاری صورت گرفته و این بخش توسعه یافته است .

وی ادامه داد : کل هیدروکربنی که وارد صنایع پتروشیمی می شود ۵ تا ۷ درصد بیشتر نیست اما همین میزان ۴۴ میلیون تن کالا تولید کرده است و ۴۰ درصد صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می دهد که این نشان دهنده ارزش افزوده بالای این صنعت و جلوگیری از خام فروشی است .

پیوندی ادامه داد : برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی مواد اولیه و پایه آن را تولید کردیم اما یکسری مواد میانی لازم است که منجر به کالای نهایی می شود که باید تولید کنیم و بر همین اساس نقشه راهی طراحی شده است .

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: بر اساس این نقشه راه خوراک یا همان گاز طبیعی مواد میانی تولید می شود که در این میان نقش سرمایه گذاری بخش خصوصی ویژه خواهد بود اگرچه نیازمند حمایت دولت نیز هستیم بویژه اینکه صنعت پتروشیمی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است .

وی در پایان گفت: اگر نحوه خصوصی سازی صنایع پتروشیمی به گونه ای بود که تنها به جای واگذاری و فروش منابع، کل شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به صورت یکجا در بورس به همه مردم توزیع می کردیم که انسجام آن حفظ می شود هم اکنون شاهد رشد صنایع میانی و پایین دستی نیز می بودیم .

پیوندی ابراز امیدواری کرد : با برنامه ریزی صورت گرفته تولید صنایع پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ۱۸۰ میلیون تن برسد .

ارسال نظر