کد خبر : 16605

دورنمایی از بازار پلیمری در هفته های آینده

پتروتحلیل- بررسی و مقایسه مقدارهای عرضه، تقاضا و معامله برای محصولات پلیمری در بورس کالای ایران طی سه هفته گذشته نشان می دهد که این گروه از محصولات در طرف عرضه چندان تغییری نداشته اند.

به گزارش «پتروتحلیل»، آن سوی عرضه اما مقدار تقاضا در هفته ای که گذشت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به گونه ای که رشد ۳۲ درصدی نسبت به مقدار تقاضای هفته ماقبل خود داشته است. با توجه به تغییر نامحسوس در مقدار عرضه و معامله و در عوض رشد ۳۲ درصدی تقاضا می توان گفت تقاضا برای چند محصول خاص در هفته مورد بررسی صورت گرفته است. محصولات با بیشترین مقدار تقاضا عبارتند از پلی اتیلن سنگین bl3-off درجه یک پتروشیمی جم، EX3‌ پتروشیمی امیر کبیر و همچنین پلی استایرن های انبساطی. نکته قابل توجه این است که پیش تر فعالان این حوزه متذکر شده بودند که محصول EX3 با کمبود عرضه روبرو است و این محصول به عنوان دومین محصول پرتقاضا، با ثبت تقاضای ۲۷ برابری نسبت به عرضه هفته را سپری نمود. از آنجایی که پلی استایرن ها به دلیل عرضه محدود عمدتا تقاضای مازاد بر عرضه دارند؛ با باز شدن سقف قیمتی تقاضای مازاد بر عرضه رشد قیمتی تا بیش از ۱۴ درصد را نسبت به قیمت پایه به دنبال داشته است.

f-1

به عبارت دیگر افزایش تقاضا در نهایت رشد قیمتی محصولات پلیمری را منتج شده است. به گونه ای که میانگین قیمت محصولات پلیمری در هفته دوم اردیبهشت ماه نسبت به هفته اول این ماه به میزان ۵/۱ درصد رشد یافته است.

f-2

همان طور که نمودار نشان می دهد میانگین قیمت محصولات پلیمری از ۳۸ هزار و ۶۳۵ ریال در هفته اول اردیبهشت به ۳۹ هزار و ۲۰۹ ریال در هفته دوم اردیبهشت رسیده است.

قیمت های جهانی محصولات پلیمری در هفته اول اردیبهشت با روند صعودی همراه بوده است. به نظر می رسد رشد قیمت های جهانی و تاثیر همراه با تاخیر قیمت جهانی بر قیمت های داخلی، در هفته های بعدی تجلی یابد. به عبارت دیگر در هفته های بعدی به احتمال زیاد شاهد افزایش قیمت های پایه خواهیم بود.

ارسال نظر