کد خبر : 16422

بورس روی موج تلاطم های خلیج فارس

پتروتحلیل- بازار بورس در طی معاملات روز جاری توانست تا حدی از زیر فشار عرضه ها رها شود و با ثبت عدد ۶۵ هزار و ۶۳۴ ، افزایش ۱۲۵ واحدی را تجربه کرد. فارس با ۱۲۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار داشت و کگل با ثبت ۱۴ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

براساس گزارش «پتروتحلیل»، علت رشد ۱۲۵ واحدی شاخص بیش از اینکه به کاهش سود بانکی مرتبط باشد به کاهش فروشندگان مرتبط بود. بدین معنا که شاخص پس از سپری کردن روزهای منفی متوالی , به یک وقفه هر چند کوتاه نیاز داشت. در تحلیل فنی از این حالت به عنوان وضعیت بیش فروش یاد می شود. هر چند مطابق شکل زیر نمودار ژاپنی «هاینکن اشی(Heineken Ashi) » هنوز به رنگ قرمز است و نشان از وزن زیاد عرضه ها و فضای منفی بازار دارد. شاخص « مک دی» نیز به زیر صفر ورود پیدا کرده که بر ادامه روند منفی دلالت دارد. از سوی دیگر ابر های «ایچی موکو» که از نشانگر های بسیار موثر در تحلیل بازار هستند نشان از واکنش بازار نسبت به ابر ضخیم ایجاد شده دارند که البته همان طوری که مشاهده می کنید این ابر شمای نزولی داشته و هنوز علامتی مبنی بر شرایط خروج از نزول را به همراه ندارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که فعلا از جنبه تکنیکی نمی توان به صعود قدرتمند شاخص امید داشت. اما باید دید که آیا اخبار سیاسی نیز با تحلیل تکنیکال شاخص به روش ژاپنی همخوانی دارند یا خیر.

90

در خبرهای سیاسی امروز در رویترز خبر رد طرح بازبینی توافق هسته ای ایران با ۵۷ رای مخالف و ۳۹ رای موافق در سنا جلب نظر می کرد. ارائه دهندگان این متمم خواستار این بودند که توافق هسته ای با ایران به عنوان یک معاهده تلقی شود و برای رسمیت یافتن نیازمند رای دو سوم اعضای سنا (۶۷ سناتور) شود. «میچ مک‌کانل» و گروهی از اعضای ارشد جمهوری‌خواه از جمله کسانی بودند که از این متمم حمایت می‌کردند. «باب کورکر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی، از جمله منتقدان این متمم بود. مسئله ای که نشان از شکاف میان جمهوری خواهان و دموکرات ها و حتی جمهوری خواهان با یکدیگر را دارد. دو سوم رای نمایندگان لازم است تا جلوی وتوی احتمالی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا گرفته شود.

اما یکی از مهمترین خبرها که به نظر می رسد بر نگرش بازار تاثیر بسزایی دارد بحث درگیری ها در یمن است. به نظر می رسد که درگیری ها به نقطه تعیین کننده ای رسیده است . امروز خبر از تغییرات بنیادی در حاکمیت عربستان را شاهد بودیم , تغییراتی که نشان از گرایش هایی تندروتر از قبل در نظام حاکمیتی عربستان دارد. برای مثال «عادل الجبیر» وزیر خارجه جدید عربستان به داشتن مواضع بسیار تند در مقابل ایران بسیار معروف است. از سوی دیگر خبر بمباران فرودگاه بین المللی صنعا توسط جنگنده های عربستانی و ممانعت از فرود هواپیمای غیر نظامی ایران بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. بعلاوه یک فروند کشتی آمریکایی با پرچم جزایر مارشال نیز توسط نیروهای سپاه توقیف و به سمت بندر عباس هدایت شد. آمریکا این اقدامات را تحریک آمیز دانسته است. می توان گفت که به طور کلی روند اخبار سیاسی به سمتی پیش می رود که برای آرامش بازار سرمایه کشورمان خوب نیست و فقط یک خبر می تواند دوباره جو رشد شدید بازار را به وجود بیاورد و آن چیزی جز خبر توافق نهایی با غرب نیست.

در مصوبه شورای پول و اعتبار در باره تعیین نرخ بهره بانکی داشتیم که نرخ سود سپرده های یکساله ۲۰درصد، نرخ سود تسهیلات بانکی برای عقود مشارکتی ۲۴ درصد و نرخ سود عقود مبادله ای ۲۱ درصد تعیین شده است؛ این ارقام بر اساس نرخ تورم ۱۵درصد تعیین شده است. پیش از این نیز عنوان کرده بودیم که کاهش نرخ در این ابعاد نمی تواند امر با اهمیتی در تعیین روند بازار باشد.

امروز در بازار محصولات شیمیایی و پتروشیمی نیز شاهد معاملات نسبتا متعادل تری بودیم. نماد فارس که شایعه افزایش سرمایه ۱۰۰درصد آن در بازار پیچیده با نوسان بیش از یک ونیم درصد مثبت و معامله یک میلیون و ششصد هزار سهم روز خوبی را پشت سر گذاشت. از سوی دیگر خبرهایی مبنی بر پذیرش پتروشیمی فجر و سینا در بورس نیز شنیده می شود که هر دو از زیر مجموعه های فارس هستند. فارس که از عرضه مبین نیز اندکی منتفع شده می تواند تا ۱۱۰۰ یا ۱۱۵۰ نیز صعود کند اما نمی تواند در کوتاه مدت بازدهی بالایی را به سهامداران بدهد. چرا که امسال موانعی بر سر راه سودآوری این سهم وجود داشته است. مبین که پس از عرضه اولیه با حمایت سهامدار عمده خود یعنی فارس روبرو شده بود با تشکیل صف خرید یک میلیارد و دویست میلیون سهمی رکورد زد و به نظر می رسد که توان ایجاد بازدهی های بیشتر را هم برای سهامداران داشته باشد. این سهم امروز بیش از دوازده میلیون معامله شد و در قیمت ۳۰۱ تومان بسته شد.

پتروشیمی آبادان باز هم مورد حمایت حقوقی قرار گرفت، اما کم حجم معامله شد و در نهایت نیز در یک درصد مثبت بسته شد . در تاپیکو به نظر می رسد که سهم از فروشنده ها خالی شده و در قیمت های ۲۳۰ تومان تثبیت شده است. به همین دلیل نیز این سهم بسیار کم حجم معامله شد. زاگرس که از اینک به دلیل تقسیم سود بالا در مجمع مورد توجه قرار گرفته در قیمت ۱۶۴۰ تومان ۶۲۰ هزار سهم معامله شد . اما نماد شفارس که پس از تکذیب افزایش سرمایه اش با عدم استقبال بازار روبرو شده بود دوباره امروز تشکیل صف خرید داد و در قیمت پایانی ۵۵۳ بسته شد.

امروز در گروه محصولات نفتی پالایش نفت شیراز در حداکثر قیمت بسته شد و تشکیل صف خرید داد. پالایشگاه نفت لاوان و بندر عباس هر دو در اواخر بازار به سمت حداکثر قیمت حرکت کردند و با حداکثر تقاضا مواجه شدند.نماد شتران نیز امروز با تشکیل صف خرید در کنار دیگر نمادهای پالایشی سبز پوش بود. البته امروز بلوک ۱۹ میلیونی شتران به ارزش ۱۶۳ میلیارد تومان بین دو کد حقوقی رد و بدل شد و قیمت هر سهم در این معامله ۸۶۱ تومان بود . این مسئله نشان از فاصله ۹۱ تومانی با قیمت هر سهم در معاملات امروز داشت.

باید گفت که قیمت سهام پتروشیمی هایی که دارای سیاست تقسیم سود حداکثری در مجامع هستند در حال حاضر بسیار مناسب است. زاگرس , تاپیکو و مارون از جمله شرکت هایی هستند که می توانند با دید میان مدت مناسب باشند. اما در گروه پالایشی فعلا معاملات به صورت هیجانی دنبال می شود. باید گفت که در تحلیل شاخص کل و پیش بینی بازار در هفته آتی به غیر از عوامل عنوان شده در بالا یک نکته را نباید فراموش کرد و آن کاهش محسوس ارزش معاملات می باشد که اصلا نشانه خوبی برای رشد بازار نیست . بنابراین باید با احتیاط عمل کرد و فعلا از تصمیمات هیجانی پرهیز نمود.

ارسال نظر