کد خبر : 16199

دولت: «کود» گران نمی شود

c154ac06-b327-41b2-8996-66399a102e99

پتروتحلیل- مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه امسال حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کود توزیع خواهد شد، گفت: در حالی‌که پتروشیمی‌ها تلاش می‌کنند قیمت کود را گران کنند، دولت با این امر مخالف است.

به گزارش «پتروتحلیل»، «علیرضا ولی» درباره قیمت کودهای کشاورزی در سال‌جاری اظهار کرد: در حال حاضر دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت کود ندارد؛ اگرچه پتروشیمی‌ها تلاش می‌کنند قیمت آن را گران کنند.

وی اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار اعلام کرده فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت کود ندارد و این محصول نباید امسال گران شود، ضمن اینکه ما معتقدیم یکی از دلایل مصرف کم کود در سال قبل گرانی آن بود و اگر امسال هم قیمت افزایش یابد؛ لطمه زیادی به کشاورزی کشور وارد می‌شود.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین با بیان اینکه تامین و توزیع کود در سال ۹۳ براساس برنامه انجام شد و مشکلی در این زمینه وجود نداشت، گفت: در برنامه تامین و تدارک سال ۹۴ نکات مثبت بارزی وجود دارد و از جمله این نکات می‌توان به متنوع بودن کودها اشاره کرد.

ولی افزود: در برنامه سال ۹۳ تعداد گروه‌های کودی ۳ گروه مشتمل بر ۵ نوع کود بود، این درحالی است که امسال ۷ گروه کودی مشتمل بر ۲۶ نوع کود کشاورزی در برنامه قرار دارد.

وی ادامه داد: در برنامه امسال تکیه بر تولیدات داخلی است و کاهش معنادار کودهای وارداتی از دیگر نکات مهم برنامه مذکور است، ضمن اینکه از ۲۶ نوع کود کشاورزی که ابلاغ شده، تنها دو نوع وارد می‌شود و ۲۴ نوع آن از تولیدات داخلی تامین خواهد شد.

ولی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت دیگر در تامین و تدارک کود، توجه به کودهای غیرشیمیایی است، افزود: در سالیان قبل تکیه ما فقط بر روی کودهای شیمیایی بود اما امسال به عرصه تامین، تدارک و توزیع کودهای غیرشیمیایی(کودهای آلی، زیستی، زیرمغذی و غیره) در کنار کودهای شیمیایی ورود پیدا کردیم.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مورد کیفیت کودهای توزیعی اظهار کرد: بخشی از کودهای مورد استفاده در کشور وارداتی است که بیش از ۹۵ درصد از این واردات توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی انجام می‌شود. کودهای وارداتی تحت نظر بازرسان بین المللی و براساس استانداردهای بین المللی و استانداردهای موسسه آب و خاک وارد می‌شوند.

ولی اضافه کرد: بخش دیگری از کودها هم تولید داخل هستند و در صورتی خریداری می‌شوند که تاییدیه لازم را از موسسات فنی و تحقیقاتی اخذ کرده باشند بنابراین هر کودی که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دارد و توزیع می‌کند مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی است و مشکلی از لحظ کیفیت آنها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه سال ۹۳ حدود ۲ میلیون تن کود بین کشاورزان توزیع شد، افزود: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز طی سال‌جاری حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کودهای شیمیایی، آلی، زیستی و غیره تا پایان سال توزیع خواهد شد.

Bottom of Form

ارسال نظر