کد خبر : 16180

روز سه شنبه؛ «مبین» هفت درصدی می آید

header

پتروتحلیل- روز سه شنبه هشتم اردیبهشت ماه، تعداد ۹۹۷ میلیون و ۶۴۰ هزار سهم معادل ۷ درصد از سهام شرکت پتروشیمی مبین متعلق به شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان ۴۹۰ امین شرکت پذیرفته شده در نماد «مبین» جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این شرکت برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش«تامین برق، گاز و آب»، گروه «تامین برق، گاز، بخار و آب گرم» و طبقه «تامین بخار و آب گرم» در فهرست نرخ های بازار دوم و در نماد "مبین" جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

معاون نظارت بر ناشران و اعضا بورس با اعلام دلایل عرضه اولیه ۷ درصد سهام پتروشیمی مبین در روز سه شنبه هشت اردیبهشت ماه، توصیه هایی به سهامداران کرد تا کشف قیمت این شرکت منطقی و منصفانه باشد.

«امیر حمزه مالمیر» در واکنش به این نکته که بسیاری از فعالان بازار سهام از اعلام عرضه اولیه ۷ درصد پتروشیمی مبین در فردا متعجب شده و سئوالاتی را درباره دلایل این اقدام مطرح کرده اند، توضیح داد: طی سال های اخیر این باور شکل گرفته که نباید در شرایط مثبت یا منفی بازار عرضه اولیه ایی انجام شود . چون باعث کشف قیمت گران یا ارزان سهام می شود یا اینکه بازار کشش لازم را ندارد.

وی ادامه داد: در حالی عرضه اولیه سهام شرکت های جدید باعث افزایش گزینه های انتخابی سهامداران و موجب شکل گیری فرصتی جدید برای فعالان می شود که مهمترین نکته در عرضه های اولیه آن هم در هر شرایطی از بازار ، کشف قیمت مناسب سهام است. بنابراین این موضوع که صرف ارزنده بودن شرکت و وجود شرایط مناسب می تواند به موفق بودن عرضه اولیه بینجامد ،درست و منطقی نیست؛ چرا که اصل و اساس قیمت گذاری هرسهم است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در این میان طرف سهامدار عمده و عرضه کننده هر شرکتی، کف و سقفی را برای قیمت گذاری دارد اما آنچه اهمیت ویژه ای دارد، واکنش طرف تقاضا و ارزیابی های لازم از قیمت واقعی و منطقی سهام است .به همین دلیل اگر سرمایه گذاران با برخورداری از تحلیل و شناخت از شرکت ها ، اقدام به ارایه تقاضاهای منطقی کنند، طرف عرضه کننده هم حاضر به عرضه سهام با قیمت های مناسب خواهد شد.

«مالمیر» با بیان اینکه تجارب متعددی از قیمت گذاری منطقی و غیرمنطقی شرکت ها در گذشته وجود دارد، ادامه داد: برهمین اساس در شرایطی مسئولان بورس همواره با درنظر داشتن شرایط دو طرف عرضه و تقاضا سعی در قیمت گذاری منصفانه سهام شرکت های جدید دارند که مهمتر از هر موضوعی، ارزیابی و قیمت گذاری سهامداران است که می تواند تعیین کننده باشد. چرا که به اشتباه این باور وجود دارد که هر عرضه اولیه ای مناسب خرید بوده و باید به هر قیمتی خریداری شود.

وی با اشاره به افزایش شناخت و دانش فعالان در سال های اخیر ، خاطر نشان کرد: بنابراین به سهامداران توصیه می شود با داشتن تحلیل و شناخت از پتروشیمی مبین و کم و کیف آن اقدام به ارایه سفارش خرید کنند. این شرکت هر چند دارای ظرفیت های مناسبی است و مشابه آن تاکنون در بورس وجود نداشته اما در صورت قیمت گذاری مناسب می تواند ارزندگی و جایگاه خود را نشان دهد.

معاون نظارت بر ناشران و اعضا بورس اوراق بهادار در واکنش به این سئوال که دلیل در نظر گرفتن فاصله ای کم بین اعلام عرضه اولیه "مبین" و زمان عرضه ( اعلام رسمی در عصر دیروز و عرضه اولیه درفردا سه شنبه ) گفت: یکی از نگرانی های بازار در عرضه های اولیه مربوط به فروش سهام دیگر شرکت ها برای تجهیز منابع مالی لازم برای خرید سهام شرکت های جدید است.

«مالمیر» افزود: بنابراین به منظور جلوگیری از این رویه و ممانعت از فشار فروش برای سهام دیگر شرکت ها ، تصمیم گرفته شد فاصله کمی بین اعلام و زمان عرضه باشد تا این نگرانی بر طرف شود.

وی در خاتمه گفت: با این همه درصورت تصمیم درست دو طرف عرضه کننده سهام پتروشیمی مبین و خریداران ، می توان فردا شاهد کشف قیمت مناسب و منصفانه ای بود

ارسال نظر